Auto-moto

6 způsobů jak vyzrát na defekt pneumatik

Pneumatiky jsou sice rok od roku odolnější, ale přesto že se na trhu objevují nové bezdušové modely, stále dominují ty, které čas od času defekt postihne. Jak nepříjemné události přecházet a jak defekt řešit, když k němu dojde?

Jak předejít defektu pneumatik?

Nepodceňujte průběžnou kontrolu tlaku a to především před delší cestou nebo v létě, kdy jsou rozdíly venkovních teplot (a tedy i tlaku v pneumatikách) největší. Platí, že se stářím pneumatiky narůstá i riziko defektu. Měli byste se vyvarovat jízdy na podhuštěných pneumatikách, jízdě po nekvalitním povrchu a po krajnici, ale také nešetrného parkování u obrubníku a nadměrného zatěžování vozidla.

Od 15.9. 2009 nemusí čeští řidiči povinně vozit rezervní kolo. Přesto musíte mít ve vozidle dojezdové pneu typu Runflat nebo opravnou sadu.

Defekt je tady… a co teď?

1. Zavolejte asistenční službu

Jednou z možností je kontaktování asistenční služby, která bývá součástí povinného ručení. Raději si však předplaťte asistenční kartu a předem si zjistěte, které služby zahrnuje. Počítejte s tím, že v případě defektu ve větší vzdálenosti od města může dojezd mechanika nějakou dobu trvat.

2. Pneumatiky s těsnící vrstvou

Pokud vás zaujaly těsnící tmely ve sprejích, ale nemáte v ně důvěru, vsaďte na pneumatiky se zvýšenou odolností proti defektům. Fungují na podobném principu jako tmely, ale těsnící hmota je dovnitř nanesena již při výrobě. Pořizovací cena těchto pneu je vyšší a bohužel nijak neřeší případný defekt bočnic, ale potěší vás, že je nemusíte mít na všech kolech (takže např jen na pravé straně kvůli parkování u obrubníků). Mezi nejlépe hodnocené pneu s těsnící vrstvou patří Continental ContiWinterContact TS 850.

3. Pneumatiky Runflat

Tyto speciální pneumatiky mají velmi silné bočnice, díky kterým se plně nezdeformují ani při defektu. Jde o praktické řešení, které vám přijde vhod především v případě, že se vám defekt přihodí daleko od pneuservisu. Dojezd Runflat pneu je cca 80 km a max. rychlost omezena na 80 km/hod. Nevýhodou těchto pneumatik je vyšší pořizovací cena a nižší jízdní komfort.

4. Oprava pneumatiky těsnícím tmelem

Těsnící tmely slouží k dočasnému utěsnění pneumatiky bez nutnosti demontáže kola. Aplikace tmelu je snadná (probíhá přes ventilek, poté se pneumatika dofoukne kompresorem nebo sprejem s tlakovým vzduchem). Tmel můžete do pneumatik aplikovat i z preventivních důvodů, ale raději to nechte na zkušených servismanech.

5. Oprava lepící sadou

Další levné řešení defektu, nicméně o něco namáhavější než tmel. Pneumatiku lze zalepit i bez nutnosti demontáže, ale v praxi je snadnější kolo demontovat a až poté díru zalepit. Po aplikaci lepící sady je nutné kolo dofouknout.

Poslední možností je rezervní kolo. Výměna je sice pracnější, ale na rozdíl od výše zmíněných oprav tmelem/lepící sadou nebo dojezdových Runflat pneumatik budete moct pokračovat bez omezení rychlosti nebo dojezdové vzdálenosti. Pokud se však přesto rozhodnete pro pneumatiky s těsnící vrstvou, doporučujeme levné pneu u specializovaného prodejce na www.e-pneumatiky.cz.