Auto-moto

Díky turbu je motor silnější. Ale co když se porouchá?

Motor s turbem dnes není ničím zvláštním, ale ještě relativně nedávno byl výsadou sporťáků. K masivnějšímu rozšíření došlo až v 90. letech, kdy automobilky začaly používat turbodmychadla u dýchavičných dieselů. V poslední dekádě nachází uplatnění také u benzinových agregátů, a to především v souvislosti se snižováním emisí.

Jak šel čas s turbodmychadly

Turbo bylo patentováno již v roce 1905 a první závodní speciály se zúčastnily legendárního amerického závodu v Indianapolis v roce 1918. Od dvacátých let se turbodmychadla používala v nákladních lodích a postupem času také v dálkových lokomotivách, těžkých nákladních vozidlech a stavební technice. V sedmdesátých letech pak spatřily světlo světa Porsche 911 a BMW 2002. Prvním osobním autem s turbem se stal Peugeot 604.

Moderní turba vyvinou až 300 tisíc otáček

K největším neduhům turbodmychadel montovaných do vozů v 90. letech patří turboefekt (dlouhá prodleva po sešlápnutí plynového pedálu). V rámci dalšího vývoje se nešvar více méně podařilo odstranit. Moderní turbodmychadla se v mnoha ohledech liší – mají menší hmotnost (díky menšímu počtu lopatek), lepší aerodynamiku, a díky tomu i širší pásmo využitelných otáček. Zatímco pro turba z devadesátek bylo limitem 120 tisíc otáček, dnešní turbodmychadla běžně točí téměř trojnásobek.

Turbo se netočí. A co teď?

Když vás turbodmychadlo zradí, budete se moct rozhodnout mezi novým, repasovaným a opravou stávajícího. Ať už se nakonec rozhodnete jakkoliv, můžete se obrátit na odborníky z Turbíny CZ s.r.o. Firma dodává nová turba i repasovaná do druhého dne a opravy realizuje na počkání. Poskytuje záruku originality původu a disponuje výdejními sklady a provozovnami po celé ČR. Mimo to zajišťuje také prodej náhradních dílů, polotovarů a opravných sad. Další informace najdete na turbiny.cz.