Technika

iBeacon je konečně v ČR. Jako první ho implementovala společnost Anywhere

Společnost Anywhere patří mezi přední české dodavatele mobilních aplikací a má kontě spoustu úspěšných aplikací pro významné společnosti. Nedávno spustila horkou novinku, tentokrát pro řetězec OBI a využila přitom revoluční technologii iBeacon. Jde o vůbec první implementaci v ČR a na dalších aplikacích se již nyní intenzivně pracuje.

Technologie iBeacon byla využita v reklamní kampani OBI roadshow, v rámci kterých mohu zákazníci hrát o stylové minivozítko Fiat 500 nebo projížďku na legendární Harley – Davidson. Mobilní aplikace pro OBI nabízí spoustu zajímavých funkcí – např. návody a tipy pro kutily, akční letáky a informace o prodejnách, ale také užitečné nástroje (vodováha, svítilna, měřítko). Nechybí ani praktický kalkulátor, díky kterému lze jednoduše změřit délku šroubu nebo vypočítat počet balení parket potřebných pro sestavení podlahy.

Vraťme se však k samotné technologii iBeacon, neboť ta je (vývojáři z Anywhere snad prominou) mnohem zajímavější než mobilní aplikace pro OBI.

Co je to iBeacon?

iBeacon je nová technologie, která umožňuje snadnou mikrolokalizaci a interakci mobilního zařízení ve fyzickém světě. Jde o mnohem sofistikovanější technologii než poněkud těžkopádné QR kódy a nepříliš podporované NFC. iBeacon využívá technologii Bluetooth LE, kterou vyvinula společnost Nokia. Rozdíl mezi klasickým Bluetooth a Bluetooth LE spočívá v mnohem nižší spotřebě energie.

Jak iBeacon funguje?

Technologii iBeacon můžeme přirovnat k malému „majáku“, který nevysílá světlo, ale sdělení. Dostanete-li se do jeho dosahu (a máte-li ve smartphonu příslušnou aplikaci), telefon zareaguje. iBeacon dokáže díky technologii Bluetooth LE pracovat na jednu malou baterii třeba dva roky nonstop. Cena jednoho zařízení se pohybuje od pěti set do tisíce korun a jeho možnosti jsou neskutečně pestré.

ibeacon notification

Využití iBeacon v praxi

[highlight background=”” color=””]1. Upozornění[/highlight] – vkročíte-li do oblasti, kterou iBeacon pokrývá, telefon vás na to upozorní (např. hláškou typu „Vítejte v našem obchodě. Nezapomeňte na naše sezónní akce!“).

[highlight background=”” color=””]2. Blízkost[/highlight] – v těsné blízkosti konkrétního majáku telefon zobrazí kontextovou zprávu (např. v sekci dámského prádla vám v telefonu přistane slevový kupon na tento sortiment).

[highlight background=”” color=””]3. Lokalizace[/highlight] – kde končí možnosti GPS, začíná iBeacon. Díky známé poloze a vzdálenosti od jednotlivých vysílačů ho můžete využít třeba k navigaci v obchodním centru.

[highlight background=”” color=””]4. Analytika[/highlight] – provozovatelé obchodů mohou sledovat pohyb návštěvníků a získaná data (např. kudy chodí nejčastěji) využít ve svůj prospěch.

Pro koho je iBeacon určen?

Zřejmě jste již vytušili, že iBeacon představuje perfektní nástroj pro provozovatele obchodů či nákupní centra. Zkušený obchodník dokáže využít potenciál technologie a nabídnout jejím prostřednictvím přidanou hodnotu zákazníkům. iBeacon provozovateli obchodu pomůže zaujmout kolemjdoucí, navigovat je na určité výrobky, pobídnout je k nákupu a samozřejmě také vylepšit prodejnu na základě získaných dat.

Pokud vás vyděsila představa, že všem zákazníkům začnou po vstupu do prodejny telefony zobrazovat notifikace, buďte v klidu. Notifikace se objeví pouze uživatelům, kteří si zapnou bluetooth a zároveň mají v chytrém telefonu partnerskou aplikaci.

iBeacon má slibnou budoucnost a kromě prodejen je jeho potenciál i v jiných oborech. Pravděpodobně se uplatní také na letištích nebo ve větších administrativních a školních komplexech. Hlavní slovo však budou mít uživatelé a je jen na nich, jestli novou technologii přijmou. Pokud si myslíte, že iBeacon využijete, kontaktujte společnost Anywhere a nechte si vytvořit partnerskou mobilní aplikaci.