Zdraví

Jak si zajistit klidný spánek

Zřejmě každý z nás někdy zažil situaci, že se mu v noci nedařilo usnout. Na posteli se převalujete ze strany na stranu, zkoušíte všechno možné, ale spánek ne a ne přijít. Pokud se to děje jen jednou za čas, dá se to vydržet – jednu probdělou noc lehce dospíte další den. Horší je to však v případě, že tuto situaci zažíváte pravidelně. Koledujete si tak o pořádné problémy, včetně těch zdravotních. Předtím, než se však vydáte k lékaři pro prášky na spaní, zkuste na to jít jinak. Po vzoru našich babiček vsaďte na bylinky – tito pomocníci z přírody dovedou úplné divy.

Pomocníci z přírody

Mezi nejznámější a nejúčinnější patří heřmánek, a to díky svým antistresovým a uklidňujícím účinkům. Při nespavosti se doporučuje uvařit čaj také z hluchavky bílé. Pokud jste přepracovaní, nervově vyčerpaní a pod vlivem velkého stresu, pak si připravte tinkturu z kozlíku. Při nespavosti pomáhá i chmel, který má sedativní a relaxační účinky. Ten – bohužel pro pány – však nedoporučujeme konzumovat v pivu. Ačkoli totiž díky obsahu alkoholu a chmelu pomáhá rychleji usnout, negativně se projeví na kvalitě spánku. Bylinky však nemusíte pouze konzumovat, vyrobit si z nich můžete také pytlíčky a polštářky, které mají na spaní a usínání blahodárný vliv. Kromě toho krásně provoní nejen celou postel, ale i ložnici. Pro své uvolňující účinky je známá levandule, která se dá lehce pěstovat na každé zahrádce. Stačí ji jen usušit. Do polštářové směsi se skvěle hodí také meduňka, třezalka nebo mateřídouška. Vyhněte se naopak mátě, která je příliš pronikavá, ideální volbou nebude ani svěží citrusová vůně, která má spíš povzbuzující účinky.

Důležitost podkladu

Pokud ani tyto léčivé rostlinky ze zahrádky nepomáhají, pak se zaměřte na to, na čem spíte. Samotný podklad totiž hraje důležitou roli. Tím stěžejním je samotná matrace. Rozhodující je nejen její tvrdost, ale také materiál, z něhož je vyrobená. Široký okruh uživatelů si oblíbil matrace ze studené pěny, které poskytují dobrou oporu tělu a páteři a vynikají výbornou elasticitou. Aby byly její vlastnosti využity na maximum, nepodceňujte ani výběr postelového roštu, který významně ovlivňuje její ortopedickou funkčnost a dlouhou životnost. Zatímco kvalitní rošt vám vydrží celý život, matraci doporučují odborníci měnit po sedmi, maximálně deseti letech, a to nejen z důvodu proleženin, ale především kvůli hygieně.