Byznys

Návod jak na dovoz z Číny

Pohráváte si s myšlenkou, že zbohatnete na dovozu z Číny? Ostatně proč ne. Prostředí čínské ekonomiky přitahuje české podnikatele jako magnet. Platí, že vše je možné, ale nikoliv jednoduché. Inspirovali jsme se praktickými tipy na webu SINOVIA.cz, který se na dovoz z Číny specializuje a připravili pro vás stručný návod, kterého byste se měli držet. Jdeme na to!

1. Ujasněte si, co a v jakém množství chcete dovážet

Zdá se vám to jako banalita? Jistě, záleží na typu zboží, nicméně v případě artiklů, které musí přesně odpovídat zadání (např. komponenty pro další výrobu) vám může i drobná odchylka způsobit nemalé potíže. Nechcete-li celou objednávku „odepsat“, jasně dodavateli definujte vše potřebné. Čínští dodavatelé se většinou příliš neptají a pokud jim do detailu nevysvětlíte vše, co po nich žádáte, udělají to po svém. Navíc předejdete riziku sporu o konečnou cenu. Zboží specifikujte již v prvotní žádosti o cenovou kalkulaci. Čím více detailů uvedete, tím lépe pro vás.

2. Snažte se vyhledat co nejvíce dodavatelů

Čínského dodavatele můžete najít na sektorovém veletrhu, případně si ho vyhledat na webových stránkách veletrhu či v brožuře se seznamem. Fyzická účast je lepší, protože se s potenciálním dodavatelem setkáte „tváří v tvář“, nicméně berte na vědomí, že vám svou výrobní linku tak jako tak neukáže.

Perfektním zdrojem informací je internet. Mezi osvědčené vyhledávače patří např. biztradeshows.com, alibaba.com, china.cn a globalresources.com. V podstatě jde o obdobu platforem jako aukro.cz nebo e-bay, samozřejmě mnohem obsáhlejší.
Kontaktujte co nejvíce dodavatelů a prozatím neřešte, jak se vám jeví.

3. Vyžádejte si kalkulaci

Jakmile dáte dohromady seznam potenciálních čínských dodavatelů, oslovte je a požádejte o cenovou kalkulaci (angl. request for quotation neboli RFQ).

V rámci RFQ specifikujte vaše požadavky (viz. bod č.1) a popište dodavateli, co přesně chcete. Dodavatelé z Číny dostávají obrovské množství žádostí a je možné, že na odbytou RFQ vůbec nebudou reagovat. Budete-li důslední a dáte-li si na žádosti záležet, zvýšíte pravděpodobnost, že se vám ozvou seriózní firmy. Nezapomeňte dodat, zda máte zájem o jednorázovou objednávku, nebo budete objednávat pravidelně. A samozřejmě se zeptejte také na to, jak dlouho výroba zboží potrvá (lead time). Termín však berte s rezervou, alespoň do doby, než si dodavatele „oťukáte“.

4. Vyberte vhodné kandidáty

Jakmile se vám nakupí odpovědi na vaše RFQ, odfiltrujte dodavatele, kteří vyžadují příliš velké minimální množství odebraného zboží a následně i cca 20 % příliš levných nabídek. Právě u nich hrozí, že jde o podvodníky. Zaměřte se na průměr a nebude-li se vám chtít diskutovat s nejdražšími dodavateli, odfiltrujte také 20 % nejvyšších nabídek.

A co dál?

Jakmile vyselektujete potenciální partnery, začněte s prověřováním. Tento krok záměrně přeskočíme, protože jde o klíčový krok a na webu www.sinovia.cz o něm najdete celý článek. A nejen to. Projekt SINOVIA je perfektní startovní bod pro každého, kdo koketuje s obchodováním s Čínou. Dozvíte se, proč je vhodné podepsat s dodavatelem smlouvu, jaký zvolit způsob platby a dopravy, ale také další důležité informace, které byste neměli podcenit. Například to, jak s Číňany jednat, jak sledovat zásilky a v neposlední řadě i to, jak expandovat na čínský trh. Ostatně proč se vyhýbat 550 milionům zákazníků? V současné době je online právě tolik Číňanů a obliba e-commerce raketově stoupá.

Tak co vy na to? Osedláte bájného čínského draka a vyděláte miliony? Čína je země neomezených možností, jen vědět, jak na to.