Auto-moto

Povinné zimní pneumatiky nevzbuzují zrovna neutrální reakce

Do jisté míry kontroverzní zákon o zimních pneumatikách bude platit i na letošní zimu. Existují jak lidé, kteří zákon zavrhují, tak i ti kteří jej naopak podporují. Jaké jsou argumenty obou stran?

Předně je třeba říci, že obdobný zákon, jako je ten náš, mají i v Německu a Rakousku. To bývá také jedním z argumentů podporovatelů tohoto zákona. Sporná je právě ale část o tom, kdy vlastně jsou zimní pneu povinné. Legislativa říká, že je nutné mít přezuto mezi 1. listopadem a 31. březnem, což je ta zřejmá část, následuje však ta, o kterou se vedou spory – na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Právě této části bývá vyčítána jistá gumovost, lze totiž jen velmi těžko dokazovat, že bylo možné předpokládat špatné povětrnostní podmínky. Jistě, můžeme si představit dokazování pomocí předpovědi počasí atd., ale těžko říct, jestli by to ve správním řízení obstálo. Ona i definice souvislé vrstvy sněhu může být velmi ošemetná – je prohrnutá silnice již způsobilá pro letní pneumatiky či nikoliv? Na tyto otázky lze jen s těží odpovědět.

Účel této úpravy byl, aby v březnu, kdy mohou už stoupat teploty i k 20 stupňům, nebyli řidiči pokutováni za letní pneumatiky – taková situace by byla celkem absurdní.  To samé pokud v listopadu budou teploty vysoko nad nulou – takové řešení mělo ulevit i pneuservisům, kterým se tak přezouvání více rozprostře. I za dobrým úmyslem však stojí několik interpretačních otázek a povinné zimní pneumatiky se tak stávají předmětem (nejen) odborných diskuzí.

Letní pneumatiky v zimě budou vždy tak trochu hazardem

Jisté je ale to, že letní pneumatiky v zimě, pokud jezdíte pravidelně, jsou vždy do jisté míry hazard. Letní pneumatiky jsou co nejvíce optimalizované pro provoz v plusových teplotách nad 7 stupňů celsia. Když je tedy pod nulou a napadne sníh nebo pouze začne sněžit, tak “letňáky” zaostávají jak v akceleraci, tak při brzdění. Řešením pro občasné řidiče mohou být pneumatiky celoroční, které i v zimě nabízejí důstojné jízdní vlastnosti  se zachováním dostatečných jízdních vlastností při teplejším počasí.