Zdraví

Proč je spánek důležitý a jak se bránit proti nespavosti?

O spánku se toho napsalo již mnoho, ale přesto je v mnoha ohledech neprobádaný a tak trochu tajemný. Jisté je jen to, že je pro nás důležitý a dokáže náš organismus osvobodit od emočního vypětí a únavy. Zkrátka a dobře – léčí a rozhodně bychom ho neměli brát na lehkou váhu. Dle statistik ale mnoho lidí trápí nespavost, případně se cítí ospale i poté, co v posteli stráví spoustu času. Trápí-li podobné problémy i vás, vezměte si k srdci naše praktické tipy a doporučení.

Jak dlouho spát?

Nejčastější otázka, na kterou bohužel neexistuje jednoznačná odpověď. Dle odborníků je optimální délka spánku cca 7 hodin, nicméně záleží na životním stylu daného jedince, energetickém výdeji a dalších faktorech. Obecně lze doporučit, abyste organismu dopřáli tolik spánku, kolik potřebuje. Pokud však prospíte většinu dne i přesto, že během dne nevydáte příliš mnoho energie, zřejmě je „něco“ v nepořádku a měli byste vyhledat odbornou pomoc. Neustálá únava i navzdory dostatečně dlouhému spánku se výrazně podepíše na vašem psychickém zdraví.

Jak na nespavost?

Možná máte opačný problém – na spánek si sice vyhradíte dostatek času, ale nedaří se vám usnout. Nespavost trápí cca 15 % populace a může být zakořeněna i v jiných zdravotních problémech (tzv. sekundární nespavost). V případě dlouhodobé nespavosti vám opět nezbude, než navštívit lékaře. Na krátkodobou nespavost by mohly zabrat následující rady:

1. Uléhejte do postele včas, ideálně mezi 21 až 22 hodinou. Dle dlouhodobých výzkumů je spánek od této doby nejzdravější.

2. Místnost, ve které usínáte, by měla být vyvětraná, s dostatkem čerstvého a přiměřeně vlhkého vzduchu. To je důležité kvůli regeneraci mozkových a svalových buněk.

3. Před spánkem si dopřejte sprchu nebo koupel. Uvolníte tak ztuhlé svaly a odstraníte nečistoty, které kůži brání v dýchání.

4. Vezměte si volné a čisté oblečení, ve kterém se vám bude příjemně usínat.

5. Neusnete-li do cca 25 – 30 min, vstaňte a začněte dělat nějakou aktivitu (čtěte si, uklízejte…). Uvidíte, že se nespavost nakonec vytratí a dostaví se únava.