Auto-moto

Zásady pro bezpečnou jídzu v zimě

Zima se neúprosně blíží a sváteční řidiči své plechové miláčky ukládají k několikaměsíčnímu spánku do bezpečí garáže. Pokud s jízdou na uježděném sněhu a náledí nemáte příliš zkušeností ani vy, dejte na naše praktické tipy. Prozradíme vám, jak zimu zvládnout i bez toho, abyste museli cestovat MHD.

1. Kdo spěchá, nemusí do cíle dorazit vůbec

Známé moudro „spěchej pomalu“ v zimě platí dvojnásob. Mezi základní zásady bezpečné jízdy patří pomalejší a plynulé ovládání volantu a pedálů. Při průjezdu zatáčkou zpomalte a najíždějte z vnější strany své poloviny vozovky. S předstihem zpomalte na vhodnou rychlost a pokud váš vůz nemá ABS, přibrzďujte přerušovaně (nedojde k zablokování kol). Volant nedržte křečovitě a nedělejte příliš prudké pohyby. Jakmile vjedete do zatáčky, točte jemně a nebrzděte. Plyn přidejte až poté, co vyjedete ze zatáčky.

2. Bez kvalitní výbavy se dostanete do potíží

Můžete jezdit velmi opatrně, nicméně bez dobré výbavy vás zima stejně dostane. Alfou a omegou jsou kvalitní pneu (přečtěte si článek na téma povinnost zimních pneumatik), které by měly mít dostatečný vzorek (min 4 mm).

Dbejte na to, aby bylo v nádrži dostatek paliva a pro klid duše s sebou vozte sněhové řetězy. A když na to přijde, mohlo by se vám hodit také teplé oblečení, baterka, zapalovač, lopatka na sníh, startovací kabely a případně i léky, které musíte pravidelně užívat. Všechny tyto věci stoprocentně nacpete i do menšího kufru, tak proč je tam nemít?

3. Mějte oči na štopkách

Věděli jste, že se kvůli sněhu brzdná dráha prodlouží až třikrát? A to je pádný důvod k tomu, abyste dění na silnici a v jejím bezprostředním okolí bedlivě sledovali. Víme, že to děláte i během roku, ale během zimy se snažte na řízení koncentrovat o to intenzivněji. Budete-li důslední a předvídaví, minimalizujete riziko krizových situací.

4. Zásady bezpečného brzdění

Bohužel nemůžete počítat s tím, že to samé budou dělat i ostatní účastníci provozu. Pokud se do krizové situace přece jen dostanete a nezbude vám, než prudce zastavit, držte volant rovně a brzdový pedál sešlápněte plynule a důrazně (ideálně celou vahou těla). Nikoliv tak, že na brzdu “dupnete” a hned na to sundáte nohu.

Pneumatiky mají nejlepší trakční vlastnosti v přímém směru a budete-li současně brzdit i zatáčet, výsledek nebude příliš efektivní. Z psychologického hlediska není jednoduché držet volant rovně, když před vámi stojí kolona dalších aut, ale věřte, že snaha o změnu jízdy může skončit ještě hůře. Nezapomeňte, že při nárazu zepředu je deformační zóna mnohem větší než z boku.

Co dodat závěrem? Snažte se udržovat větší odstup od automobilu před vámi, vždy se chovejte ohleduplně a nezastavujte na nepřehledných místech (např. pod kopcem). Chování vozidla na sněhu či náledí si předem vyzkoušejte na bezpečném místě. Získáte zkušenosti, které se vám budou v reálném provozu k nezaplacení.