Zdraví

Co dělat proti chrápání?

Chrápání je neduh, který dokáže potrápit nejednu sdílenou ložnici. Dochází k němu kvůli omezené průchodnosti horních cest dýchacích. Pokud se spáč nadechne, ale při vdechnutí jsou dýchací cesty zúžené, vzduch se pohybuje vyšší rychlostí, zvýší se tlak v krku a měkké patro společně s čepem začnou vibrovat. Nejen, že chrápající člověk ruší své bezprostřední okolí, ale ani pro něj se nejedná o zcela nezávadný stav.

Rizikové faktory

Chrápání je většinou záležitostí mužů, ženám se však také nevyhýbá. Způsobovat ho může široká škála věcí počínaje nachlazením, kouřením či nadměrnou konzumací alkoholu, až po nadváhu či stárnutí. Příčin je opravdu mnoho, zpozornět byste ale měli v případě, že kromě chrápání pociťujete dušnost či nepravidelně dýcháte, které vás budí ze spaní. Mohlo by se totiž jednat o nebezpečnou spánkovou apnoe.

Jak se chrápání zbavit?

1. Změna životního stylu

Velkým pomocníkem v boji proti chrápání je změna životního stylu. Znamená to výrazně omezit alkohol a pokud možno přestat s kouřením. Prospěje vám i zásadně změnit jídelníček – vynechat tučná a mastná jídla a nahradit je zeleninou a ovocem. Zahrňte také do svého dne pohybovou aktivitu. Je už na vás, zda budete cvičit, jezdit na kole nebo chodit na vycházky do přírody. Díky tomu se budete cítit lépe a také podpoříte štíhlou linii.

2. Prostředí ložnice

To, kde usínáte, má na kvalitní spánek značný vliv. Jestliže spíte na staré posteli s proleželou matrací, není divu, že se u vás projevují poruchy spánku. Pokud to tedy vaše ložnice potřebuje, zahajte renovaci. Pořiďte si komfortní postel, která vám poskytne dostatek místa. Je jedno, zda vás učaruje měkká čalouněná postel nebo dáte přednost klasické posteli z masivu. Nejdůležitější částí totiž zůstává odpovídající matrace. V případě, že nevíte, jak si vybrat matraci, navštivte centrum zdravého spánku, kde vám ochotně poradí.

Pozor si dejte i na klima. Ke chrápání může velkou měrou přispět suchý vzduch, který vysušuje váš krk a sliznici. Nebezpečím jsou i prach, zvířecí chlupy, pyl z ovzduší nebo jiné alergeny. Udržujte proto ložnici uklizenou.

3. Spací návyky

Klíčová je také změna spacích návyků a poloh, ve kterých usínáte. Poloha na zádech je totiž nejvíce náchylná k tomu, aby člověk začal chrápat. Mnohem lepší je usínat na boku. Pomoci mohou i speciálně tvarované polštáře z paměťové pěny, které zajistí, že horní část těla bude správně srovnaná a také poskytnou potřebnou oporu krční páteři.

Mnoha lidem také pomáhá, když mají hlavu výše, než nohy. Dojde totiž k poklesu váhy, která má vliv na dýchací cesty. K tomu výborně slouží polohovací lamelové rošty.