Má zaměstnavatel povinnost zajistit zaměstnancům pracovní oděvy?
Legislativa ukládá zaměstnavatelům řadu povinností, ale také práv. Patří však mezi ně také pořízení pracovního oděvu, který je předpokladem k výkonu pracovních povinností? Musí se zaměstnanci oblékat tak, jak jim zaměstnavatel nařídí? A kdo za pracovní oděvy zaplatí? Odpovědi na nejčastější otázky najdete v následujících řádcích.
Pracovní oděvy mohou být opatřeny logem společnosti, ale nesmí být v rozporu s dobrými mravy. Pokud je ve firmě zaveden specifický standard oblékání, měl by s tím být zaměstnanec seznámen v rámci přijímacího pohovoru.
Zaměstnavatel musí dle zákona pořídit zaměstnancům pracovní oděvy v případě, kdy při výkonu pracovních povinností hrozí riziko úrazu a ohrožení života. Dále pak vždy, když je oděv mimořádně opotřeben, není zcela funkční nebo je znečištěn.
Naopak neexistuje zákon, který by ukládal takové povinnosti v případě pracovních oděvů sloužících pouze jako ochrana před znečištěním. Nejedná-li se o osobní ochranné pracovní prostředky, je na vůli zaměstnavatele, zda je pracovníkům pořídí, či nikoliv. Příspěvek na tyto pracovní oděvy však patří ke zdanitelným příjmům.
Publikováno: 19. 01. 2017
Kategorie: Práce