3+1 tip: Jak získat vysněné zaměstnání?

3+1 tip: Jak získat vysněné zaměstnání?

Připravil vás covid o stálé pracovní místo nebo jen nastal čas na změnu? Už jste dlouho (nebo snad nikdy) žádnou práci nesháněli? Pak vás bude následující téma zajímat. Přinášíme vám 3+1 tipy, které vám pomohou získat nové zaměstnání covidu navzdory.

1. Kvalitní strukturovaný životopis je základ

Potencionální zaměstnavatel se dříve než s vámi uvidí s vaším životopisem. Už ten by na něj měl udělat dostatečně velký dojem na to, aby vás pozval na pracovní pohovor. V dnešní době se používají téměř výhradně strukturované životopisy, které jsou přehledné, stručné a jednoduché. Takový životopis poznáme již na první pohled podle jeho formátu a designu, na kterém si dejte také záležet.

Osnova životopisu:

  • Hlavička: na úplný začátek životopisu patří osobní údaje jako je jméno a příjmení, titul, telefon a e-mail, popřípadě i foto pasového formátu. Nemusíte uvádět datum narození a věk, pohlaví, náboženskou či politickou příslušnost, počet dětí nebo rodinný status, jelikož všechny tyto témata patří mezi diskriminační otázky, které jsou chráněné zákonem.

  • Vzdělání: začněte nejvyšším dosaženým vzděláním a postupujte níže. Základní škola se většinou neuvádí, pokud se nejedná o jediné vzdělání. Nedokončená studia v žádném případě nepřidávejte, za to ta současná probíhající klidně připsat můžete. Uveďte přesný název oboru, školy a časové rozmezí, případně i způsob ukončení. Do této části také uveďte rekvalifikační kurzy, které jste absolvovali.

  • Praxe a zkušenosti: ve stejném formátu dále postupujte v kategorii práce a zkušenosti. Pokud máte příliš pracovních zkušeností, nemusíte uvádět všechny, ale pouze ty, které se hodí pro danou pozici. V opačném případě uveďte i veškeré praxe, dlouhodobé brigády a podobně.

  • Speciální dovednosti: v této části dostávají prostor speciální dovednosti, jako jsou počítačové znalosti, jazykové schopnosti či řidičský průkaz. Také můžete uvést své hlavní vlastnosti a zájmy.

  • Reference či portfolio: ne každá profese nabízí možnost ukázky portfolia nebo vypracovaných prací, proto se jedná o dobrovolnou kategorii. Také na závěr můžete přidat reference od bývalých zaměstnavatelů a kontakt na ně.

2.Rozešlete svůj životopis, motivační dopis a portfolio

Nyní přichází na řadu rozesílání životopisu na inzeráty. Vybírejte z pozic, které by se vám opravdu líbily a rádi byste si je vyzkoušeli. V dnešní době najdete největší množství inzerátu na volná pracovní místa na internetu, noviny a vývěsní tabule se již téměř nevyužívají pro jejich neefektivnost.

Zaměřte se také na praktickou stránku věci a odpovídejte pouze na nabídky v dojezdové vzdálenosti apod.

Nebojte se odpovědět na více inzerátů najednou. Někteří zaměstnavatelé se bohužel vůbec nemusí ozvat nebo jim to bude poměrně dlouho trvat. Je tedy lepší mít v záloze hned několik nabídek a raději si vybírat, než odpovědět na jeden či dva inzeráty a čekat měsíc na odpověď.

3. Na pracovní pohovor se musíte dobře připravit

Pozvali vás na pracovní pohovor? Gratulujeme, čeká na vás nejspíš největší zkouška celého procesu. Nemusíte však chytat nervy, s kvalitní přípravou se není čeho bát.

Příprava na pohovor by měla zahrnovat několik kroků:

  • Zjistěte si dostatečné množství informací o dané firmě. Zabrouzdejte k nim na web a na sociální sítě, vypište si nejdůležitější body a několikrát si je pročtěte. Doporučujeme je však umět vysvětlit vlastními slovy.

  • Zvolte vhodné oblečení na pohovor. Mělo by se jednat spíše o formální styl, ženy tedy nešlápnou vedle s formálními šaty, sukní po kolena a halenkou či košilí. Panům zase doporučujeme formální kalhoty, košili, pro vyšší pozice celý oblek a sladěné boty.

  • Nacvičte si odpovědi na nejčastější otázky personalistů. Mezi takové patří představení sama/sám sebe, uvedení vašich silných a slabých stránek, odůvodnění, proč by měli vybrat právě vás, vysvětlení, jak zvládáte stresové situace či zařazení vlastní osoby mezi týmové hráče či leadery.

  • Zkroťte svoji neverbální komunikaci. Mohla by vám totiž pokazit celý dojem. Proto pryč s třesoucíma rukama, šilháním po hodinách, klepáním noh či koulením očima. Seďte zpříma, dívejte se druhé straně do očí a občas se usmějte nebo kývněte na souhlas.

  • Vyhněte se pomlouvání předchozího zaměstnavatele, kolegů i samotné práce. Ať už na ně máte právo či nikoliv, vašeho budoucího zaměstnavatele to dozajista odradí. Nebojte se prodat své schopnosti a zkušenosti, mluvte slušně, ale asertivně a sebevědomě.

4. Dále se vzdělávejte a nemarněte čas

Na prvním pohovoru to nevyšlo? Nevěšte hlavu a dále se snažte získat práci vašich snů. V mezičase je vhodné věnovat čas a energii dalšímu vzdělávání místo čekání u televize až vám zavolají. Skvělým způsobem, jak zvýšit své šance na úspěch, jsou rekvalifikační kurzy nebo jiné vzdělávací aktivity, které můžete přidat do svého životopisu a zvýší vaši hodnotu.

Jaký postup shánění práce se osvědčil vám? Připište nám své rady a zkušenosti do komentářů pro inspiraci.

Publikováno: 06. 05. 2021

Kategorie: Práce

Autor: Adam