Rozhovor s Václavem Bartošem o PlaCla.cz: 5 zajímavých faktů o největším tržišti s placenými články

Rozhovor s Václavem Bartošem o PlaCla.cz: 5 zajímavých faktů o největším tržišti s placenými články

V souvislosti s placenými články se většině online marketingem políbených čtenářů vybaví největší český pay-per-post systém PlaCla.cz. Spokojení inzerenti ho využívají jako efektivního zprostředkovatele při nákupu placených článků již od roku 2009. A protože deset let uteklo jako voda, oslovili jsme jednoho z majitelů – Václava Bartoše – a trochu ho vyzpovídali. V rozhovoru se dozvíte, jak dnes vypadají a co nabízí placené články (PR články), kolik si vydělávají nejúspěšnější blogeři a další zajímavá fakta. 1. PlaCla funguje již desátým rokem. Jak moc se za tu dobu změnily požadavky inzerentů? Články publikované nyní jsou na první pohled o několik úrovní výše než kdysi… Souvisí to s posunem od odkazů obalených textem po dnešní čistě PR bez odkazů. Placené články se již píší pro lidi, ne pro roboty. A s tím také souvisí to, že každý článek čteme, některé několikrát. Co víc, čtou je samotní inzerenti a dávají velmi cennou zpětnou vazbu, dík které jsme se dostali na dnešní úroveň. Seznam webů k publikaci si může sestavit každý linkbulinder nebo media buyer, dokonce i s tím, že za něj konkrétní web nebo jeho copywriter článek sepíše. Kdo z nich jim ale poskytne garanci 5 000 Kč, když s jeho článkem nebudou spokojeni? Přemýšleli jsme o naší konkurenční výhodě a nechceme zájemce o placené články zahlcovat nějakou rozhodovací paralýzou. Prostě buď u nás budou spokojení, nebo jim dáme 5 000 Kč, když na druhý pokus nedodáme text či publikovaný článek podle jejich představ. Platíme 100 Kč i za každou jednotlivou reklamaci. Vážíme si totiž jejich času. 2. K jakým účelům nejčastěji inzerenti využívají PlaClu v roce 2020? V počátcích to byla hlavně off page optimalizace, tedy linkbuilding. Dnes je to komunikace se zákazníky, protože do krátké video reklamy nebo textového PPC inzerátu, případně grafického banneru se toho příliš nevejde. Nezřídka se už jedná o články dlouhé tři normostrany. Že lidé věnují pozornost jen krátkým sdělení, je mýtus. Pokud máte třeba vlhký dům a hledáte vysoušení zdiva, přečtete kde co a konkrétní návod, řešící váš problém, je něco k nezaplacení. A klidně si necháte poradit od odborníků uvedených v článku. Změnil se i pohled na komerční sdělení. Pokud čtenáři má co nabídnout, s chutí přečte i placený článek. Příkladem může být tento rozhovor. I ten jsem si zaplatil. Čtenář ho čte, tak funguje! 3. Kolik si momentálně vydělávají top 3 blogeři – dá se placeným blogováním uživit? Kdo to dělá čistě na výdělek, zkrachuje, byť byl schopný několik měsíců či let vydělávat padesát tisíc měsíčně. Dřív, či později dojde k vyhoření. Samotní blogeři jsou omezeni velikostí svého inzertního prostoru a tím, že den má přece jen 24 hodin, takže se s výdělky jen za placené články pohybují měsíčně mezi 20 až 40 tisíci. Jejich výše je závislá na inzertních špičkách a na návštěvnosti blogů. Těch top blogerů se srovnatelnými čísly je už tak deset. Pak desítky středních a stovky s jedním blogem. Kdo si ale u nás vydělá stabilně nejvíce, jsou kontroloři, jejichž rukama prochází všechny texty a publikované články. Jen za jazykové a stylistické kontroly za posledních 12 měsíců jsme zaplatili 338 990 Kč. Podotýkám, že na pozici kontrolora se u nás nelze hlásit, ale lze se na ni pouze vypracovat přes výborné hodnocení v redakci, do které vybíráme mezi nejlepšími blogery. A výběr provádí zcela anonymně ostatní kontroloři. [caption id="attachment_18218" align="aligncenter" width="730"] Majitelé služby PlaCla.cz Václav Bartoš a Michal Kubíček[/caption] 4. Provozovatelé magazínů se o tvorbu placených článků nemusí starat, napsání si mohou objednat u redaktorů PlaCly. Napsání článku redakcí je velmi rychlé – bloger má text obvykle v řádu několika hodin. Je vůbec možné za tak krátkou dobu dodat kvalitní, čtivé texty? Je. Nebo zaběhne kvalitnější dostih pomalý a kulhavý kůň? Chodíš radši do restaurace, kde příprava jídla trvá hodinu, či dvě, nebo do takové, kde ti přinesou vynikající pokrm do půl hodiny? Ona je to prakticky otázka přežití, protože s pomalými a nekvalitními blogery služba Placla skomírala a byla prakticky na zavření. My ji v roce 2014 s Michalem Kubíčkem těsně před její smrtí kupovali a dnes bych už do něčeho podobného znovu nešel, protože to nedávalo ekonomicky smysl a nám to dalo tři roky intenzivní resuscitace. Dnem i nocí jsme pracovali zadarmo a s tím, že jsme se na PlaClu zadlužili, protože s koupí souvisel závazek převzít přes tři čtvrtě milionu kreditu blogerů a inzerentů. Především bylo nutné od základu změnit celý prodejní proces, k čemuž patří i to, že si blogeři mohou objednávat texty u naší redakce a stali se z nich prakticky publisheři. 5. PlaCla na českém trhu nemá a pravděpodobně ani nebude mít konkurenci. Nebere vám její absence motivaci k dalšímu zlepšování systému? Ono je to jako s motivací, či inspirací. Ivo Toman správně tvrdí, že motivace zvenčí je jako smrad. Vyvane. Žádná konkurence není motivací k ničemu. Ti nejúspěšnější radí, že se nikdy na konkurenci neohlíželi. Mezitím co velký výrobce počítačů jako IBM analyzoval svou konkurenci a dělal si průzkumy trhu, objevil se Apple, na poli prodeje osobních počítačů je rozdrtil a především ovládl svými nápady celý nový segment trhu, který do té doby neexistoval. I když v něm nejsou největší, aktuálně všechny chytré mobily vypadají jako jejich iPhone. A podobně jako největší světový vyhledávač naučil lidi googlovat, naší vizí je, že lidé budou placlovat, nebo placlat. Nechají si u nás napsat jakýkoliv text, nebo publikovat článek. A tu inspiraci také nelze vzít jinde než z nás samých. Když budeme chtít změnit něco, co hýbe světem, nejspíš půjdeme zažehnout termojadernou fúzi, dostat člověka na Mars, přestěhovat průmysl na Měsíc, vyrábět zcela nová auta, změnit způsob distribuce potravin… My chceme změnit něco v oboru, na jehož budoucnosti nám záleží. Považuji osobně za mýtus, že nelze psát kvalitní cenově dostupné články rychle. Díky takovým rozhovorům jako tento, to už brzo budou vědět všichni, kteří se v našem oboru pohybují. Václave, děkujeme za vyčerpávající odpovědi a přejeme hodně úspěchů nejen při provozování PlaCla.cz!

Publikováno: 18. 01. 2020

Kategorie: Podnikání

Autor: Adam