TMPS aneb kontrola tlaku v pneu je od 1.11.2014 u nových vozů povinná

TMPS aneb kontrola tlaku v pneu je od 1.11.2014 u nových vozů povinná

1.11. 2014 vejde v platnost nové nařízení EU, na základě kterého budou automobilky povinné vybavit nové osobní vozy určené pro evropský trh systémem TMPS (Tyre Pressure Monitoring System). Jde o monitorovací zařízení, které slouží ke kontrole tlaku v pneumatikách a doposud se povinně montovalo pouze do nových vozů s homologací po 1.11. 2012. Opatření je součástí tzv. „bezpečnostního balíčku“, který spočívá i v dalších úpravách (airbagy pro řidiče, stabilizační systém EPS a systém aktivní bezpečnosti vozidla ABS). Cílem legislativní změny však není jen zvýšení bezpečnosti provozu, ale také ekologie. Podle odborníků by mohl monitorovací systém TMPS ročně ušetřit více než 1 mld. litrů paliva a téměř 5 milionů tun CO2. Systém TMPS se již od roku 2006 povinně využívá např. v USA a podle statistik má pozitivní dopad na nehodovost. Směrnice ECE-R 64 sice neurčuje přesný typ zařízení, ale předepisuje funkci a parametry. Podmínky splňují oba základní systémy monitorování – přímá a nepřímá kontrola tlaku v pneumatikách.

Přímý systém TMPS

O kontrolu tlaku se starají tlakové senzory s ventilky, které se nachází na disku a uvnitř pneumatiky. Hodnoty o tlaku a teplotě vzduchu v pneumatice se zobrazují na displeji palubní desky. Přímý systém TMPS se ale nehodí pro všechny typy alu disků a je proto nezbytné dbát na homologaci. Nové modely alu kol jsou pro přímý systém TMPS homologovány – např. výrobci jako AEZ, DEZENT, DOTZ a ENZO vyrábí hliníkové disky s homologací pro TPMS již od konce roku 2012. Přímý TMPS momentálně používají automobilky Citroen, Ford, Hyundai, Ford, Peugeot a Renault. Výhody přímého systému pro kontrolu tlaku spočívají v přesném monitoringu pro každou pneumatiku zvlášť (včetně rezervního kola), měření tlaku i na stojícím vozidle a okamžitém upozornění na defekt nebo pozvolný únik vzduchu. Nevýhodou je nutnost instalace na všechny kola (v případě dvou kompletních sad – zimní/letní je zapotřebí 8 senzorů), nutnost spárování s řídící jednotkou při výměně kola, větší provozní náklady a vyšší pořizovací cena (v porovnání s nepřímým TMPS). Výměnu pneumatik s přímým TMPS by měli provádět odborníci, kteří zkontrolují těsnost senzorů a postarají se i o případnou výměnu nefunkčních komponentů.

Nepřímý systém TMPS

Nepřímá kontrola nespočívá v monitoringu tlaku v pneumatice, ale ve vyhodnocení dat z ABS, ESP. Systém analyzuje rychlost otáčení a vibrace každého kola a data následně odesílá do palubního počítače. Řidič nezíská informace o tlaku, ale o stavu konkrétního kola. Jde o levnější, bezúdržbové, ale pomalejší řešení. Pořizovací náklady tohoto systému jsou nižší než v případě přímé kontroly tlaku a to samé platí také o nákladech souvisejících s výměnou pneumatik. Nevýhodou je záznam informací jen u jedoucího vozidla, absence kontroly rezervního kola a nutný reset nastavení po dofouknutí nebo výměně kola. Nepřímý TPMS používají například automobilky BMW, Mercedes, Škoda a Volkswagen.

Proč je kontrola tlaku v pneumatikách důležitá?

Tlak v pneumatikách výrazně ovlivňuje chování vozidla, tedy jeho jízdní vlastnosti a brzdnou dráhu. Špatně nahuštěné pneumatiky mají o cca 20 % nižší životnost a zvyšují spotřebu paliva až o 5 %. Podle průzkumů, které provedla společnost Dunlop, jezdí na evropských silnicích téměř 50 % řidičů na podhuštěných pneumatikách. Nařízení EU se ale vztahuje pouze na nová osobní vozidla, která z výrobních linek sjela po 1.11. 2014. Majitelé starších vozů prozatím nemusí monitorovací systémy dodatečně instalovat.
Zdroj: Pneumatiky.cz

Publikováno: 18. 08. 2014

Kategorie: Auto-moto

Autor: Adam

Tagy: kontrola tlaku v pneu | tlak v pneumatikách | tmps