Kovové modely motorek tradičně i netradičně aneb jak probíhá ruční tvorba miniatur a jaké typy jsou v Čechách oblíbené?

Kovové modely motorek tradičně i netradičně aneb jak probíhá ruční tvorba miniatur a jaké typy jsou v Čechách oblíbené?

Jak si v Čechách vedou kovové modely motorek? Jsou tak trochu ve stínu autíček i letadel. I přesto však mají mnoho fanoušků nejen u nás, ale i po celém světě a jejich tvůrci dokážou vystihnout i ty nejmenší detaily. Jaké typy lze sehnat běžně v obchodě, z čeho všeho se mohou maličké motorky vyrábět a jak probíhá ruční výroba? Na své si přijde jak zkušený sběratel, tak i laik obdivující bravurní řemeslnou práci. Více v článku.

Kovové modely motorek i s funkčními ovládacími prvky vyrábí španělský konstruktér

V malém Španělském městě Molins de Rei žije muž jménem Pere Tarragó, který se specializuje na stavbu kovových napodobenin motocyklů. Jeho dovednosti jsou označovány za zcela mimořádné, protože miniatury jsou k nerozeznání od reálných strojů. Stavba zmenšenin v měřítku 1:5 nebo 1:6 je dle Tarraga velice podobná procesu klasické zakázkové tvorby u běžných motocyklů. Zahrnuje totiž práci se soustruhem, svařování i další podobné mechanické procesy. Běžné nástroje jsou však pro tuto detailní práci k ničemu, a proto si španělský stavitel vyrobil nástroje vlastní. Při stavbě jakékoliv napodobeniny je obecně zapotřebí reálný vzor, v tomto případě reálné motocykly. Tarragó si vždy danou reálnou předlohu pečlivě nafotí, nakreslí a až poté se pouští do práce. Jakmile je stavitel s návrhem spokojen, zavře se do své díly a započne práci s materiály jako jsou ocel, hliník, mosaz nebo měkká kůže zvaná Nappa. Tato kůže se běžně používá pro tvorbu autosedaček nebo motocyklových sedel, a i proto ji ti nejlepší mistři používají pro své modely. Při stavbě zmenšenin se jedná o velice piplavou práci, v případě Tarraga jsou všechny komponenty navíc plně funkční. Maličká převodovka, brzda, spojka i kola, to vše může být u takto precizních výtvorů v provozu.

Ruční výroba není otázkou týdne – kolik hodin trvá tvorba dokonalé miniatury?

Při závěrečné úpravě malého výtvoru dochází k leštění, pokovení niklem a chromem a také malování do výsledné podoby. A jak dlouho trvá takto precizní výroba? Podle španělského stavitele okolo 250 až 400 hodin. Zájemci o jeho kousky si tak musí připravit dozajista nemalý finanční obnos. Běžní sběratelé se ale obvykle spokojí se sériově vyráběnými kousky, které mají i tak svou hodnotu. V českých obchodech lze sehnat jak retro kousky - například v podobě Jawy 50 či motorky BSA se sajtkárou – tak i nejnovější napodobeniny ze světa sportovních motorek nebo chopperů. Nejvíce si však sběratelé obvykle „smlsnou“ na limitovaných edicích a speciálních sériích. V některých případech lze malé napodobeniny motorek dokonce sestavit. A jaké jsou ceny? Běžně dostupné nově vyrobené miniatury lze sehnat od několika set až po kousky v řádech několika tisíc, některé sběratelské motocykly se starší výrobou data se rovněž řadí k těm dražším. Vedle kovových zmenšenin existují i různé další typy, stejně jako různá měřítka.

Které značky a jejich napodobeniny jsou nejoblíbenější? Zde je TOP 5

Jak ve světě reálných motorek, tak ve světě jejich malých podobizen, jsou vždy na výslunní určité značky. Dle nejprodávanějších modelů z českých e-shopů se jedná o těchto 5 značek: 1. Jawa 2. Honda 3. Yamaha 4. Harley Davidson 5. BMW Právě česká Jawa si získala srdce místních sběratelů, možná i díky značné míře nostalgie. Originální firma ale i nadále vyrábí nové stroje a výrobci zmenšenin by tak neměli usínat na vavřínech.

Miniatury mohou být vyrobeny i z kovového šrotu

Malé napodobeniny motorek mohou mít i dost netradiční vzhled. V takových případech se spíš jedná o umělecké dílo než o pokus přesně napodobit reálné stroje. Například brazilský umělec Emerson Bianchin vytváří zmenšeniny motorek z kovového šrotu. Klíče, matky, ložiska – to vše Emerson ke své tvorbě využívá. Každý motocykl je pak originálem, na němž lze při bližším pohledu vidět jednotlivé komponenty, které by jinak skončily v koši nebo ve sběru. Velice zajímavě vypadají například i modely vyrobené z hodinkových součástek. Pro klasické sběratele se ale jedná spíše o zajímavost nežli sběratelský artikl a detailní kovové napodobeniny tak stále vedou. Z těchto řádků je jasné, že svět miniatur je opravdu pestrý a malé kovové motorky rozhodně neupadají v zapomnění. Zatímco jsou zakázkové ručně vyráběné modely určeny spíše pro opravdové fajnšmekry, klasické kousky z českých obchodů jsou dostupné pro každého, kdo chce mít bohatou sbírku nebo jen jeden konkrétní oblíbený motocykl. Stačí prostě zajít do specializovaného obchodu a vybrat si z široké nabídky značek a modelů. A do čeho byste šli vy? Do detailní ručně vyráběné miniatury, sériově vyráběné klasiky nebo uměleckých kousků vyrobených z kovových součástek? Zanechte odpověď v komentáři.

Publikováno: 05. 09. 2018

Kategorie: Děti

Autor: Adam

Tagy: kovové modely autíček