Uncategorized

Dilema (téměř) každého řidiče: Plechové nebo alu disky?

Šaty dělají člověka a kola zase auto. Jistě, jde o poněkud klišovité fráze, ale schválně se někdy zkuste projít po parkovišti a pokochejte se pohledem na vozový park svých sousedů. Stylové disky výrazně přidají na atraktivitě i staršímu vozu a ty „obyčejné“ naopak uberou na estetice i zbrusu novému modelu. Výběr kol proto nepodceňujte. Prozradíme vám, kdy se vyplatí vsadit na hliník a kdy je naopak vhodná doba pro ocel.

Výhody a nevýhody „elektronů“

Litá kola, alu kola, elektrony. Tři výrazy, které označují jeden a ten samý prvek, který se v posledních letech těší nebývalé popularitě. Jsou dražší (jejich cena může dokonce převýšit hodnotu staršího vozu) než ocelové disky, ale zato se obvykle pyšní dokonalým designem, o kterém si mohou „plecháče“ nechat zdát. Zajímavý je také výběr barevných kombinací – s trochou štěstí najdete vybraná alu kola v odstínu, který koresponduje s barvou vozidla. Ostudu vám však neudělá ani pochromovaná varianta, díky které může působit luxusně i vůz, který je jinak zralý na vrakoviště. Efektivní jsou také kontrasty mezi tmavým/světlým lakem vozidla a světlým/tmavým odstínem disků.

Estetický přínos je neoddiskutovatelný a mezi další výhody patří nízká hmotnost. Jenomže nic není dokonalé a i v případě litých kol najdeme spoustu nedostatků, kvůli kterým bychom měli jejich užívání přinejmenším zvážit. Umožňují nasazení širších pneu a tedy i zvýšení přilnavosti, ovšem za cenu vyšší spotřeby paliva a poklesu jízdní dynamiky. Vůz s elektrony má mimo jiné i problémy na rozbředlém sněhu a během jízdy v „kolejích“ pocítíte nepříjemné škubání volantu. Zvolíte-li větší průměr kol, počítejte s citelně horším jízdním komfortem a rychlejším opotřebením podvozku.

Výhody a nevýhody „plecháčů“

Pokud jste si při koupi automobilu nepřiplatili za hliníkové disky a jezdíte na klasice v podobě plechových (ocelových) kol, nezoufejte. Přesto, že nejsou tak pěkné jako elektrony, mají své výhody, které oceníte především v zimě. Hliníková kola ztrácí v průběhu zimních měsíců svůj lesk a zajdou. Může za to sůl a další faktory, kvůli kterým se na nich dochází k vylučování oxidu hlinitého. Budete-li během tuhé zimy jezdit na liťácích, pravděpodobně to bude jejich poslední sezóna. Plechové disky jsou držákem a když přeci jen oreznou, můžete je nechat opískovat a znovu nalakovat. Navíc jsou mnohem odolnější vůči mechanickému poškození, což přivítají zejména méně zkušení řidiči. Pokud čas od času najedete na obrubník, měli byste od elektronů upustit. Nárazy vedou k nevratnému poškození kol nebo přinejmenším ztrátě atraktivity. Plechová kola většinou chrání poklice, jejichž pořizovací cena je v porovnání s hliníkovými disky zanedbatelná. I bez poklic však dojde pouze k odření okraje ráfku, který stačí ošetřit univerzální antikorozní barvou.

Resumé

Chcete-li si ušetřit spoustu starostí a samozřejmě i peněz, jezděte v zimě na plechových a v létě hliníkových discích.