6 způsobů jak vyzrát na defekt pneumatik
Obsah článku:
Pneumatiky jsou sice rok od roku odolnější, ale přesto že se na trhu objevují nové bezdušové modely, stále dominují ty, které čas od času defekt postihne. Jak nepříjemné události přecházet a jak defekt řešit, když k němu dojde?
Jak předejít defektu pneumatik?
Nepodceňujte průběžnou kontrolu tlaku a to především před delší cestou nebo v létě, kdy jsou rozdíly venkovních teplot (a tedy i tlaku v pneumatikách) největší. Platí, že se stářím pneumatiky narůstá i riziko defektu. Měli byste se vyvarovat jízdy na podhuštěných pneumatikách, jízdě po nekvalitním povrchu a po krajnici, ale také nešetrného parkování u obrubníku a nadměrného zatěžování vozidla. Od 15.9. 2009 nemusí čeští řidiči povinně vozit rezervní kolo. Přesto musíte mít ve vozidle dojezdové pneu typu Runflat nebo opravnou sadu.Defekt je tady... a co teď?
1. Zavolejte asistenční službu
Jednou z možností je kontaktování asistenční služby, která bývá součástí povinného ručení. Raději si však předplaťte asistenční kartu a předem si zjistěte, které služby zahrnuje. Počítejte s tím, že v případě defektu ve větší vzdálenosti od města může dojezd mechanika nějakou dobu trvat.2. Pneumatiky s těsnící vrstvou
Pokud vás zaujaly těsnící tmely ve sprejích, ale nemáte v ně důvěru, vsaďte na pneumatiky se zvýšenou odolností proti defektům. Fungují na podobném principu jako tmely, ale těsnící hmota je dovnitř nanesena již při výrobě. Pořizovací cena těchto pneu je vyšší a bohužel nijak neřeší případný defekt bočnic, ale potěší vás, že je nemusíte mít na všech kolech (takže např jen na pravé straně kvůli parkování u obrubníků). Mezi nejlépe hodnocené pneu s těsnící vrstvou patří Continental ContiWinterContact TS 850.3. Pneumatiky Runflat
Tyto speciální pneumatiky mají velmi silné bočnice, díky kterým se plně nezdeformují ani při defektu. Jde o praktické řešení, které vám přijde vhod především v případě, že se vám defekt přihodí daleko od pneuservisu. Dojezd Runflat pneu je cca 80 km a max. rychlost omezena na 80 km/hod. Nevýhodou těchto pneumatik je vyšší pořizovací cena a nižší jízdní komfort.4. Oprava pneumatiky těsnícím tmelem
Těsnící tmely slouží k dočasnému utěsnění pneumatiky bez nutnosti demontáže kola. Aplikace tmelu je snadná (probíhá přes ventilek, poté se pneumatika dofoukne kompresorem nebo sprejem s tlakovým vzduchem). Tmel můžete do pneumatik aplikovat i z preventivních důvodů, ale raději to nechte na zkušených servismanech.5. Oprava lepící sadou
Další levné řešení defektu, nicméně o něco namáhavější než tmel. Pneumatiku lze zalepit i bez nutnosti demontáže, ale v praxi je snadnější kolo demontovat a až poté díru zalepit. Po aplikaci lepící sady je nutné kolo dofouknout. Poslední možností je rezervní kolo. Výměna je sice pracnější, ale na rozdíl od výše zmíněných oprav tmelem/lepící sadou nebo dojezdových Runflat pneumatik budete moct pokračovat bez omezení rychlosti nebo dojezdové vzdálenosti. Pokud se však přesto rozhodnete pro pneumatiky s těsnící vrstvou, doporučujeme levné pneu u specializovaného prodejce na www.e-pneumatiky.cz.Publikováno: 07. 10. 2014
Kategorie: Auto-moto