Co je sublimační tisk a jaké jsou jeho výhody?
Pokrok nelze zastavit a vývoj se samozřejmě týká také technologie tisku. Majitelé reklamních agentur, ale také firmy, jednotlivci a všichni, kdo si chtějí tisknout vlastní propagační předměty, stále více přichází na chuť tzv. sublimačnímu tisku. V čem princip této techniky spočívá, jaké přináší výhody a omezení?
Sublimační tisk je jednou z přenosových technologií a jeho podstata spočívá ve využití fyzikálního jevu – sublimace. V prvé řadě jde o transfer speciálního sublimačního inkoustu, který je nanášen na přenosový papír – jeho skupenství se ihned mění z pevného na plynné. Dalším jevem je uvolnění struktury polymerů a otevření mikro-pórů, což se děje po zahřátí materiálu na požadovanou teplotu.
Termotransferový lis 3D zvolený motiv přenese ze speciálního dvouvrstvého papíru na materiál takovým způsobem, aby se pigment (v tom čase rozptýlený v plynu) dostal přes mikro-póry do struktury materiálu. Jakmile se materiál ochladí, dojte k jeho zafixování uvnitř.
K sublimaci tzn. zabarvení vláken materiálu - dochází při teplotě kolem 190 °C. K výhodám patří výrazné a stálé barvy a relativně nízké náklady tisku.
Jaké materiály se při sublimačním tisku používají?
Ideální je 100% polyester, případně jeho směs s bavlnou. Polyester je pro sublimační tisk „jako stvořený“, protože je mechanicky i chemicky odolný a velmi pevný. V praxi se moderní lisy na textil používají při tisku triček, polštářů či dresů. Možnosti sublimačního tisku jsou však mnohem širší: běžně nachází využití také při potisku hrnků, skla, podložek pro myši, puzzle apod. Potisknout lze jakýkoliv materiál opatřený sublimační vrstvou.Má sublimační tisk nevýhody?
Vzhledem k tomu, že v sublimaci není obsažena bílá barva, by měl být podklad bílý – jinak nebude zachována původní barevnost. Další nevýhoda souvisí s tiskem na přírodní vlákna. Ty neobsahují mikro-póry a inkoust se v nich nemá jak zachytit.Publikováno: 17. 12. 2018
Kategorie: Technika