Je lepší nové auto na LPG, nebo přestavba?

Je lepší nové auto na LPG, nebo přestavba?

S rostoucí cenou benzinu a nafty roste i obliba pohonu na zkapalněný ropný plyn (LPG). Jaké jsou výhody i nevýhody auta na LPG a co se vyplatí více – tovární LPG model automobilu, nebo přestavba vozu na LPG?

Ceny pohonných hmot nadále rostou, což vede k tomu, že se motoristé poohlížejí po jiném – a levnějším druhu paliva, jako je právě LPG (zkapalněný ropný plyn). Kromě zájmu o nová auta na LPG z výroby roste i poptávka po přestavbách benzínových motorů. Co obnáší taková přestavba, jaká auta jsou vhodná na přestavbu LPG a opravdu se jedná o ideální alternativu a životaschopnou volbu?

Co je to LPG a jak se vyrábí?

LPG je zkratka pro zkapalněný ropný plyn (z anglického Liquified Petroleum Gas), který lze použít jako palivo pro různé účely, včetně pohonu automobilů. V motoristických kruzích se označuje také jako autoplyn či propan butan a je vedlejším produktem zpracování kapalného zemního plynu a rafinace ropy.

Třebaže se nazývá „kapalný plyn“, ve skutečnosti se jedná o čirý plyn, který se pod tlakem nebo ochlazením mění na kapalinu – právě tato vlastnost umožňuje jeho skladování v nádržích ve vozidle.

Ačkoliv si lze pořídit nové auto na LPG, stále častější je přestavba vozu. Většina benzinových automobilů totiž může být vybavena přestavbou na LPG, čímž se z nich stanou „dvoupalivové automobily“, které mohou jezdit na LPG i na benzin.

Výhoda je zřejmá, když se podíváte na ceny obou paliv na čerpacích stanicích – LPG stojí obvykle zhruba polovinu ceny benzínu. Ačkoli nejsou automobily jezdící na LPG palivově úspornější, lze s nimi snížit účty za palivo na polovinu. Jakmile se náklady na přestavbu na LPG zaplatí, může autoplyn znamenat výraznou úsporu. Jaké jsou další výhody, ale i nevýhody auta na LPG?

Výhody a nevýhody aut na LPG

Ať už zvažujete nové auto na LPG, nebo vás láká přestavba vozu na autoplyn, měli byste si být vědomi nejen kladných, ale i stinných stránek této varianty pohonu.

Výhody

  • LPG představuje úsporu nákladů na palivo přibližně o 50 %

  • Životnost motoru na LPG může být o 50 % delší

  • LPG obsahuje méně uhlíku než benzín

  • Čisté spalování a nejnižší emise CO2 v porovnání se všemi rafinovanými palivy

  • Tišší než dieselové motory

  • Možnost přestavby stávajícího vozu

  • Nízká údržba

Nevýhody

  • 10 % méně výkonu ve srovnání s benzínovým motorem

  • Snížená životnost ventilů LPG o 5 %

  • Je nutný dobrý chladicí systém

  • Hmotnost vozidla se zvyšuje v důsledku použití vysokotlaké lahve pro uložení LPG

  • Obtížná a náročná instalace

  • LPG není dostupný na všech čerpacích stanicích

  • Motor se při dlouhé jízdě přehřívá, protože dochází k úplnému spalování, takže se uvolňuje více tepla

  • Zápach charakteristický pro LPG je slabý, takže únik nelze snadno zjistit

Nové auto na LPG vs. přestavba – co se vyplatí víc?

V České republice je zhruba 200 tisíc vozů jezdících na autoplyn, přičemž ve většině případů se jedná o přestavby vozů na LPG. Mnoho automobilek totiž tuto možnost alternativního pohonu pro nové vozy vůbec nenabízí. Nová auta na LPG z výroby má v nabídce například automobilka Opel, Fiat či Mitsubishi. Obě možnosti – tedy nové auto na LPG i přestavba vozu mají své výhody i nevýhody, které je třeba vzít v potaz.

Nové auto na LPG

Jednou z největších výhod auta na LPG z výroby je komplexní záruka na celé auto – a to včetně pohonu na autoplyn.

Nicméně tato možnost má i své stinné stránky. Například cena auta na LPG bývá o několik desítek tisíc dražší (obvykle 20 až 30 tisíc) než stejný model s benzinovým motorem. Pro srovnání vás cenově přibližně nastejno vyjde přestavba stávajícího vozu s čtyřválcovým motorem. V případě šesti a osmi válcového motoru si připlatíte ještě o dalších 10 až 20 tisíc víc.

Také pozáruční servis i údržba vozidla s LPG je dražší než v případě přestaveb. Navíc se řidiči často musí potýkat se špatně dostupným a málo kvalitním odborným servisem LPG části továrně stavěného vozidla.

Přestavba auta na LPG

Přestavba auta na LPG oproti novému vozu s tímto systémem poskytuje celkově méně nákladný servis i běžnou údržbu.

A jaká jsou vhodná auta na přestavbu LPG? V současné době je tato přestavba dostupná pouze pro benzínové vozy, přičemž nejvhodnější na přestavbu bývají starší modely s nepřímým vstřikováním benzínu do válců.

Na autoplyn se vůbec nejčastěji přestavují škodovky – zejména pak model Octavia a Fabia. Mezi často přestavované modely jiných automobilek patří například Dacia Duster, Dacia Logan, Dacia Sandero, Dacia Sandero Stepway, Dacia Jogger, Renault Captur nebo Renault Clio.

Naopak u motorů s přímým vstřikováním, jako jsou TSI, TFI, TSFI, bývá přestavba náročnější. Některé z nich lze přestavit, jiné nikoliv. Možnost přestavby na LPG je tedy nutné individuálně probrat s odborníkem z autorizovaného servisu.

Je třeba počítat s tím, že i přestavěný vůz z přibližně jedné šestiny jezdí na původní pohonnou hmotu, a tudíž i výsledná úspora na palivu bude nižší.

Komu se přestavba vozu na LPG vyplatí?

O ceně přestavby na LPG už byla řeč, nicméně kolik ve výsledku za přestavbu zaplatíte, to se bude odvíjet od objemu motoru, počtu válců, koncepci motoru, a také od typu použitého systému LPG.

Vzhledem k tomu, že LPG stojí asi polovinu ceny benzínu či nafty, pak si můžete sami vypočítat, zda se vám přestavba vyplatí. Je potřeba myslet na to, že spotřeba pro benzin a pro LPG není stejná (u LPG je mírně vyšší), ale orientačně se dá říct, že při současných cenách benzinu (45+ Kč/l) a LPG (18+ Kč/l) a zároveň spotřebě auta kolem 6 l/100 km, se návratnost pohybuje kolem 10-15 tis. km.

Publikováno: 28. 07. 2022

Kategorie: Auto-moto