Proč je chytrý tablet iPad Pro tak žádaný? Vyzkoušejte a pochopíte!

Tip na MEGAubytování

Portál Neutralne.cz se Vám vždy snaží doporučit vhodné tipy, které Vám usnadní Váš každodenní život. Proto Vám dáváme do pozornosti portál MegaUbytko.cz, na kterém naleznete více než 4900 ubytovacích zařízení v České republice a na Slovensku. Letní dovolenou si vyberete v rubrice ubytování Pálava, zatímco pobyt na Vaši dovolenou během zimních měsíců naleznete na ubytování Jeseníky. Dovolená v Česku je vždy dobrý nápad.

Auto-moto

Je lepší nové auto na LPG, nebo přestavba?

S rostoucí cenou benzinu a nafty roste i obliba pohonu na zkapalněný ropný plyn (LPG). Jaké jsou výhody i nevýhody auta na LPG a co se vyplatí více – tovární LPG model automobilu, nebo přestavba vozu na LPG?

Ceny pohonných hmot nadále rostou, což vede k tomu, že se motoristé poohlížejí po jiném – a levnějším druhu paliva, jako je právě LPG (zkapalněný ropný plyn). Kromě zájmu o nová auta na LPG z výroby roste i poptávka po přestavbách benzínových motorů. Co obnáší taková přestavba, jaká auta jsou vhodná na přestavbu LPG a opravdu se jedná o ideální alternativu a životaschopnou volbu?

Co je to LPG a jak se vyrábí?

LPG je zkratka pro zkapalněný ropný plyn (z anglického Liquified Petroleum Gas), který lze použít jako palivo pro různé účely, včetně pohonu automobilů. V motoristických kruzích se označuje také jako autoplyn či propan butan a je vedlejším produktem zpracování kapalného zemního plynu a rafinace ropy.

Třebaže se nazývá „kapalný plyn“, ve skutečnosti se jedná o čirý plyn, který se pod tlakem nebo ochlazením mění na kapalinu – právě tato vlastnost umožňuje jeho skladování v nádržích ve vozidle.

Ačkoliv si lze pořídit nové auto na LPG, stále častější je přestavba vozu. Většina benzinových automobilů totiž může být vybavena přestavbou na LPG, čímž se z nich stanou „dvoupalivové automobily“, které mohou jezdit na LPG i na benzin.

Výhoda je zřejmá, když se podíváte na ceny obou paliv na čerpacích stanicích – LPG stojí obvykle zhruba polovinu ceny benzínu. Ačkoli nejsou automobily jezdící na LPG palivově úspornější, lze s nimi snížit účty za palivo na polovinu. Jakmile se náklady na přestavbu na LPG zaplatí, může autoplyn znamenat výraznou úsporu. Jaké jsou další výhody, ale i nevýhody auta na LPG?

Výhody a nevýhody aut na LPG

Ať už zvažujete nové auto na LPG, nebo vás láká přestavba vozu na autoplyn, měli byste si být vědomi nejen kladných, ale i stinných stránek této varianty pohonu.

Výhody

  • LPG představuje úsporu nákladů na palivo přibližně o 50 %

  • Životnost motoru na LPG může být o 50 % delší

  • LPG obsahuje méně uhlíku než benzín

  • Čisté spalování a nejnižší emise CO2 v porovnání se všemi rafinovanými palivy

  • Tišší než dieselové motory

  • Možnost přestavby stávajícího vozu

  • Nízká údržba

Nevýhody

  • 10 % méně výkonu ve srovnání s benzínovým motorem

  • Snížená životnost ventilů LPG o 5 %

  • Je nutný dobrý chladicí systém

  • Hmotnost vozidla se zvyšuje v důsledku použití vysokotlaké lahve pro uložení LPG

  • Obtížná a náročná instalace

  • LPG není dostupný na všech čerpacích stanicích

  • Motor se při dlouhé jízdě přehřívá, protože dochází k úplnému spalování, takže se uvolňuje více tepla

  • Zápach charakteristický pro LPG je slabý, takže únik nelze snadno zjistit

Nové auto na LPG vs. přestavba – co se vyplatí víc?

V České republice je zhruba 200 tisíc vozů jezdících na autoplyn, přičemž ve většině případů se jedná o přestavby vozů na LPG. Mnoho automobilek totiž tuto možnost alternativního pohonu pro nové vozy vůbec nenabízí. Nová auta na LPG z výroby má v nabídce například automobilka Opel, Fiat či Mitsubishi. Obě možnosti – tedy nové auto na LPG i přestavba vozu mají své výhody i nevýhody, které je třeba vzít v potaz.

Nové auto na LPG

Jednou z největších výhod auta na LPG z výroby je komplexní záruka na celé auto – a to včetně pohonu na autoplyn.

Nicméně tato možnost má i své stinné stránky. Například cena auta na LPG bývá o několik desítek tisíc dražší (obvykle 20 až 30 tisíc) než stejný model s benzinovým motorem. Pro srovnání vás cenově přibližně nastejno vyjde přestavba stávajícího vozu s čtyřválcovým motorem. V případě šesti a osmi válcového motoru si připlatíte ještě o dalších 10 až 20 tisíc víc.

Také pozáruční servis i údržba vozidla s LPG je dražší než v případě přestaveb. Navíc se řidiči často musí potýkat se špatně dostupným a málo kvalitním odborným servisem LPG části továrně stavěného vozidla.

Přestavba auta na LPG

Přestavba auta na LPG oproti novému vozu s tímto systémem poskytuje celkově méně nákladný servis i běžnou údržbu.

A jaká jsou vhodná auta na přestavbu LPG? V současné době je tato přestavba dostupná pouze pro benzínové vozy, přičemž nejvhodnější na přestavbu bývají starší modely s nepřímým vstřikováním benzínu do válců.

Na autoplyn se vůbec nejčastěji přestavují škodovky – zejména pak model Octavia a Fabia. Mezi často přestavované modely jiných automobilek patří například Dacia Duster, Dacia Logan, Dacia Sandero, Dacia Sandero Stepway, Dacia Jogger, Renault Captur nebo Renault Clio.

Naopak u motorů s přímým vstřikováním, jako jsou TSI, TFI, TSFI, bývá přestavba náročnější. Některé z nich lze přestavit, jiné nikoliv. Možnost přestavby na LPG je tedy nutné individuálně probrat s odborníkem z autorizovaného servisu.

Je třeba počítat s tím, že i přestavěný vůz z přibližně jedné šestiny jezdí na původní pohonnou hmotu, a tudíž i výsledná úspora na palivu bude nižší.

Komu se přestavba vozu na LPG vyplatí?

O ceně přestavby na LPG už byla řeč, nicméně kolik ve výsledku za přestavbu zaplatíte, to se bude odvíjet od objemu motoru, počtu válců, koncepci motoru, a také od typu použitého systému LPG.

Vzhledem k tomu, že LPG stojí asi polovinu ceny benzínu či nafty, pak si můžete sami vypočítat, zda se vám přestavba vyplatí. Je potřeba myslet na to, že spotřeba pro benzin a pro LPG není stejná (u LPG je mírně vyšší), ale orientačně se dá říct, že při současných cenách benzinu (45+ Kč/l) a LPG (18+ Kč/l) a zároveň spotřebě auta kolem 6 l/100 km, se návratnost pohybuje kolem 10-15 tis. km.

Přidat komentář

Klikněte pro přidání komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.