Přezouvání pneumatik – jak vybrat pneumatické nářadí do pneuservisu?
Vzpomínáte si na moment, kdy jste pomocí ráčny zkoušeli marně povolit zatuhlý šroub a vyčítali jste si, proč ještě pracujete bez pneumatického nářadí? Investicí do vzduchového nářadí se snadno zbavíte zbytečné dřiny a získáte zpět čas, který jste na práci běžně vynakládali. Není divu, že takové nářadí využívá každý pneuservis nebo autoservis. Dělat vše manuálně, hlavně v období přezouvání kol, nešlo by práci stíhat. Podle čeho ale pneumatické nářadí vybrat, aby vám nebo vašim pracovníkům opravdu přinášelo pouze benefity?
Vystačí výkon kompresoru?
Pro pohon pneumatického nářadí budete samozřejmě potřebovat vzduchový kompresor. Právě stlačený vzduch tento typ nářadí vyžaduje. Žádná elektřina, žádná hydraulika, zkrátka jenom vzduch stlačený na určitý počet barů. Jako první byste se tedy měli zamyslet nad tím, jestli váš kompresor daný tlak zvládá. Zde ale naštěstí kámen úrazu často neleží. Téměř všechno pneumatické nářadí funguje na pracovním tlaku 6,3 bar, což je tlak, který produkují i menší mobilní pístové kompresory.
Mnohem větší problém nastává s množstvím dodaného vzduchu v litrech za minutu. Většina auto nebo pneuservisů má totiž jenom zřídka jedno jediné odběrové místo. Z kompresorů často vedou rozvody vzduchu hned na několik míst, kam se hadice s pneumatickým nářadím připojují. S velkou pravděpodobností vás tedy čeká sčítání spotřeby veškerého pneumatického nářadí, které bude do distribuční sítě stlačeného vzduchu připojeno. Údaj o spotřebě má naštěstí uvedený každé nářadí, značkové i neznačkové. Dejte si pozor na to, že levné nářadí mívá mnohdy kvůli obyčejné vnitřní konstrukci větší spotřebu stlačeného vzduchu a jeho provoz se tedy časem prodraží.
Jakou spotřebu má v průměru pneumatické nářadí?
Běžné pneumatické nářadí, které v servisech pro automobily najdete, mívá spotřebu vyšší, než je 100 l/min a nemělo by přesáhnout 200 l/min. Průměr bývá od 130 l/min do 150 l/min. Vše záleží samozřejmě od od typu nářadí, jeho konstrukce a schopností. Malý ráčnový utahovák rozhodně nebude mít stejnou spotřebu jako velký příklepový utahovák na kola od kamionu. Při součtu všech spotřeb nářadí v servisu bývá naprosto běžné dostat se až někam k 500 l/min. To už jsou na kompresor určité nároky. A stejně tak na zásobu stlačeného vzduchu v tlakové nádobě.
Jaké jsou typy pneumatického nářadí a jeho příslušenství do servisu?
V prostředí pneu a autoservisu se nejčastěji setkáte s nářadím, které má schopnosti utahovat a povolovat. Právě tyto činnosti by při čistě manuální práci byly nejvíce vyčerpávající. Úplným základem, bez kterého se téměř nedá pracovat, jsou pneumatické příklepové utahováky. Utahováky působí na šroubové spoje rotací a zároveň dvojitým kladívkovým příklepem. Při povolování směřují údery doleva a při utahování doprava. Velkou výhodou pneu utahováků je, že vibrace nepřenášejí do tělesa nářadí, takže se nemusíte obávat zpětného rázu.
Například takové značkové příklepové utahováky značky Mighty Seven vyvinou sílu běžně až přes 1000 Nm a dobře se s nimi manipuluje, protože nejsou příliš těžké. To je velký rozdíl od jejich levnějších variant. Velmi oblíbené utahováky M7 řady NC6210 a NC6220 pro šrouby a matice do 19 mm váží jen něco málo přes 2 kg. Výběr je však mnohem širší. Na prodej u obchodníků spolupracujících s touto prestižní značkou jsou utahováky jak pro malé šroubky s upínacím čtyřhranem 3/8", které se hodí pro šrouby velikosti 13 mm, až po velké utahováky pro šrouby velikosti 50 mm. Ty vyvinou „mamutí“ moment 4 065 Nm, což má za daň vyšší spotřebu stlačeného vzduchu, a to až 453 l/min.
Pro práci se šroubovými spoji menších rozměrů jsou potom velmi vhodné pneumatické utahováky v ráčnovém provedení. Obecně se používají pro šrouby do rozměru 16 mm a najdete je snad v každém servisu. Samozřejmě mají menší krouticí momenty než utahováky příklepové. Jejich předností je ale vysoká životnost, protože využívají převodovky a jejich kuličková ložiska jsou z tvrzených materiálů. To alespoň platí pro značkové výrobce, jako je již zmíněný Mighty Seven. Nástavce se upínají jak jinak než pomocí čtyřhranu, běžně v rozměrech 1/4", 3/8", ½. Spotřeba tohoto nářadí často nepřesáhne ani 100 l/min. Jde tedy o to vůbec nejméně náročné nářadí v auto a pneuservisu.
Jaký kompresor se pro pneu nářadí hodí nejlépe?
Dalo by se říct, že každý kompresor, který dané pneu nářadí „utáhne“. Pokud jsme ale v předchozích kapitolách mluvili o více odběrových místech na pracovišti, bude potřeba porozhlédnout se ve „vodách“ stacionárních pístových kompresorů mazaných olejem. V dnešní době se stále větší oblibě těší i moderní typ tzv.kompresor bezolejový, ale pro náročnější aplikace jsou stále pomyslným zlatým standardem kompresory olejové. Na šroubové stroje nyní zapomeňte, protože jsou určeny pro nepřetržitý provoz, což u pneuservisu s jednou směnou rozhodně neplatí. Kompresor v servisu by měl kromě odpovídajícího výkonu disponovat také tlakovou nádobou o dostatečné velikosti, aby si dokázal vytvořit zásobu stlačeného vzduchu, která bude vykrývat například nárazové odběry vzduchu.
Pravděpodobně bude potřeba za kompresor přiřadit také úpravu vzduchu, aby se do stlačeného vzduchu nedostávaly nečistoty a zbytky oleje či kondenzát. Standardem je výkonná kondenzační sušička vzduchu a několik typů filtrů, které mohou být umístěny i v podobě úpravné jednotky vzduchu, která stlačený vzduch nejen čistí, ale také reguluje a zároveň maže, což je pro pneumatické nářadí velice důležité. Vybrat takovou úpravnou jednotku a vlastně i všechno další zařízení ke kompresoru vám určitě pomůže některý ze specialistů přes stlačený vzduch, který může navrhnout řešení přímo na míru vašemu podnikání.
Publikováno: 28. 02. 2023
Kategorie: Auto-moto