Auto-moto

Aquaplanning – co ho způsobuje a jak mu předcházet?

Pneumatiky

Víte, co to znamená „chytnout aquaplaning“? Jde o jev, se kterým se při jízdě na mokré vozovce alespoň jednou za čas setká téměř každý řidič. Aquaplaning však není „obyčejný“ smyk, ale stav, kdy pneumatika zcela ztratí svou přilnavost. Zajímá vás, jaké jsou jeho nejčastější příčiny a jak mu efektivně přecházet?

Auqaplaning je velmi nebezpečný a dojde k němu v momentě, kdy pneumatika nedokáže odvádět vodu z jejího povrchu. Mezi pneumatikou a vozovkou se vytvoří souvislá vrstva vody a právě ta způsobí, že se vozidlo stane zcela neovladatelné.

K aquaplaningu nejčastěji dochází při rychlostech nad 80 km/hod, ale to neznamená, že se vozidlo nemůže stát neovladatelným i v mnohem nižších rychlostech. Může k němu dojít v zatáčce i při jízdě v přímém směru, což je mnohem nebezpečnější a v praxi je téměř nemožné kritickou situaci zvládnout.

Proč dochází k aquaplaningu?

  • na vozovce se nachází velké množství vody
  • vozidlo jede příliš rychle
  • pneumatiky nemají dostatečně hluboký dezén

Jak si počínat v případě, že dostanete aquaplaning?

Jakmile chytnete aquaplaning, v žádném případě nepřidávejte plyn a nesnažte se změnit směr točením volantu – v momentě, kdy kola opět zaberou, byste se pravděpodobně dostali do nezvladatelného smyku. Pedál plynu naopak povolte, kola držte v přímém směru a sešlápněte pedál spojky. Dojde ke vzniku vodního klínu, automobil zpomalí a pneumatika se zanedloho opět dostane do kontaktu s vozovkou.

Prevence před aquaplaningem během jízdy

Během jízdy v silném dešti vypněte tempomat, zpomalte a snažte se bedlivě sledovat vozovku ve vzdálenosti cca 3-4 sekund před vozidlem. Předvídejte, protože nebezpečí aquaplaningu hrozí při najetí na každou hlubší vodu (kaluže, proud vody přetékající přes vozovku, vyjeté koleje…). Zahlédnete-li místo, kde hrozí ztráta kontroly nad vozidlem, v předstihu zpomalte, povolte plyn a sešlápněte spojku.

Při vydatném dešti sledujte stopy automobilu ve zpětném zrcátku – jestliže se rychle zavírají, je riziko aquaplaningu zvýšené.

Aquaplaning vzniká v momentě, kdy vozidlo narazí do vodního klínu mezi pneu a vozovkou. Vznikající vodní klín poznáte podle silnějších rázů do volantu.

Chcete omezit riziko?

Předpokladem snížení rizika aquaplaningu jsou kvalitní pneumatiky s hlubším dezénem. Stávající pneumatiky proto průběžně kontrolujte a sníží-li se hloubka dezénu na 3 mm, zvažte výměnu.

Důležitý je také správný tlak. Přehuštěné pneumatiky neposkytují dobrý styk s vozovkou a zvyšuje se riziko ztráty přilnavosti. Bezpečné však nejsou ani nedostatečně nahuštěné pneumatiky.

Jak vybrat pneumatiky, které vás ochrání před aquaplaningem?

Hned na úvod podotýkáme, že ani nejlepší pneumatiky nedokáží zcela eliminovat riziko aquaplanungu, nicméně ho dokáží výrazně zmírnit. Při výběru se řiďte výsledky nezávislých testů na mokru a hodnotami, které souvisí s odolností proti aquaplaningu.

Z nedávno zveřejněného testu finského svazu výrobců pneumatik vyšlo najevo, že letní pneumatiky, které vyhovují platným normám ČR (minimální hloubka dezénu 1,6 mm) mají při rychlosti 75 km/h a výšce vodní vrstvy na vozovce 3 mm styčnou plochu pouze 16 % v porovnání s novými pneumatikami. Staré pneumatiky s minimálním povoleným dezénem jsou schopné odvést pouze 14 % objemu vody, které odvedou nové pneumatiky.

A které pneumatiky v testech uspěly? Již delší dobu se drží na špici pneu Continental Premium Contact 5 a GoodYear Efficientgrip Performance. Mezi pneumatikami s rozměry 195/65 R15 byl dezén Efficientgrip Performance v testu automotoklubu ÚAMK absolutním vítězem.