Silniční kolo a vše, co o něm potřebujete vědět

Silniční kolo a vše, co o něm potřebujete vědět

Silniční kolo je jedním z nejpopulárnějších druhů kol, které lze najít na silnicích po celém světě. Tento druh kola se vyznačuje lehkým a aerodynamickým rámem, úzkými plášti a mnoha dalšími specifickými prvky, které umožňují jezdcům dosáhnout maximální rychlosti a efektivnosti. Pokud tedy hledáte inspiraci pro své nové cyklistické dobrodružství, níže najdete vše, co byste měli o daném segmentu bicyklů vědět.

Historie silničního kola

Silniční kolo bylo vyvinuto v 19. století jako alternativa k těžkopádným kolům s velkými koly, která se používala k dopravě zboží. První silniční kola měla dřevěný ráfek a hliníkový rám a byla velmi těžká. Postupem času se však technologie zlepšila a silniční kola se stala rychlým a lehkým dopravním prostředkem, který lze používat pro sportovní i rekreační účely. Více než 130letou tradicí se chlubí například silniční kolo Bianchi.

Rám

Rám silničního kola je často vyroben z hliníku, uhlíkových vláken nebo titanu. Hliníkové rámy jsou nejčastější a jsou cenově dostupné. Uhlíkové vlákno je lehčí, ale také dražší a titanové rámy jsou velmi odolné, ale také nejdražší.

Pláště

Pláště silničního kola jsou obvykle velmi úzké, aby minimalizovaly tření s povrchem silnice a umožnily rychlejší jízdu. Existují různé druhy plášťů s různými úrovněmi ochrany před defekty. Závodníci často používají velmi lehké pláště s minimální ochranou, zatímco rekreační cyklisté volí pláště s větší ochranou.

Brzdy

Silniční kola jsou obvykle vybavena kotoučovými nebo ráfkovými brzdami. Kotoučové brzdy jsou výkonnější a odolnější, ale také dražší a těžší. Ráfkové brzdy jsou levnější a lehčí, ale mohou být méně výkonné.

Jezdecká poloha

Jezdecká poloha na silničním kole je obvykle nízká a aerodynamická, aby se minimalizovala odpor vzduchu a zlepšila rychlost. To znamená, že sedlo a řídítka jsou umístěny níže než u jiných druhů kol. Tato poloha může být pro některé lidi nepohodlná, zejména pro ty s problémy s páteří. Proto je důležité zajistit, aby byla jízda pohodlná a ergonomická, a je vhodné si nechat nastavit správnou výšku sedla a řídítek.

Převodovka

Převodovka na silničním kole je obvykle složena z dvou nebo tří předních zubů a osmi až jedenácti zadních zubů. To umožňuje cyklistům vybrat si vhodný převod pro různé podmínky - od stoupání až po rovinu. Většina silničních kol má páčky řazení umístěné na řídítkách, což umožňuje snadné a rychlé změny převodu.

Jak si vybrat správné silniční kolo?

Při výběru silničního kola je důležité zvážit několik faktorů. Je třeba vzít v úvahu účel, pro který bude kolo používáno, jaké jsou vaše fyzické schopnosti a jaká je vaše výška. Je také důležité vzít v úvahu rozpočet, protože silniční kola mohou být velmi drahá.

Bezpečnostní tipy pro jízdu na silničním kole

Jízda na silnici může být nebezpečná, proto je klíčové dodržovat určité bezpečnostní tipy a vždy nosit přilbu a oblečení - třeba oblíbené dresy Castelli, které zvyšují viditelnost. Dodržujte pravidla silničního provozu, včetně signalizace změn směru a včasného brzdění. Dbejte na svou jízdní polohu a nezpůsobujte nebezpečné situace pro ostatní účastníky silničního provozu.

Publikováno: 23. 04. 2023

Kategorie: Sport

Autor: Adam