Akcie výrobců elektromobilů: Zůstane Tesla na svém vrcholu?

Akcie výrobců elektromobilů: Zůstane Tesla na svém vrcholu?

Jedněmi z největších rivalů na poli automobilového průmyslu jsou bezpochyby Nikola a Tesla neboli dva největší výrobci elektromobilů. Tesla spadající pod křídla jednoho z nejznámějších podnikatelů Elona Muska je sice nejdražší automobilkou na světě ale i tak má Nikola prostor stát se jejím konkurentem. Nebo ne?

Nikola by se brzo mohla stát konkurentem Tesly

Tesle výroba elektro automobilů přináší ročně miliardové zisky, ale takový posun nepřišel jen tak ze dne na den. Společnost na začátku začínala s oceněním na 2 miliardy dolarů a tržbami okolo 100 milionů dolarů. V současnosti je ocenění celé společnosti na 280 miliardách dolarů a tržby na 30 milionech dolarů. Celkově tak Tesle trvalo vytvořit stálé cashflow skoro 9 let, přičemž se cena akcií před štěpením vyšplhala až přes 2 000 dolarů. Naopak o několik let mladší společnost Nikola začíná s mnohem vyšším oceněním okolo 11 miliard dolarů. I když prozatím společnost netvoří žádné zisky mělo by se vše změnit již v následujících několika letech. I to je jedním z důvodů proč se cena jejích akcií aktuálně drží kolem 26 dolarů a významně tak zaostává za akciemi Tesly. Otázkou je, zda reálně má Nikola možnost stát se konkurentem Tesly a zaujmout pevné místo mezi již zavedenými automobilkami.

Boj o první tahač na alternativní pohon

Tesla má momentálně ve svém výběru především její luxusní Model S, jehož cena převyšuje 100 000 dolarů. Naopak Nikola se chce zaměřit na výrobu těžkých nákladních vozidel jako jsou například tahače poháněné buď elektromotorem či vodíkovým pohonem. Právě v tomto případě se Tesla rozhodla konkurovat Nikole a také ohlásila vydání svého prvního tahače poháněného elektrobaterií. Vzhledem k tomuto prohlášení se Tesla již spojila i s jedním z vedoucích přepravců J.B. Hunt Transport Services. Nikola podobně jako Tesla již podepisuje smlouvy se svými budoucími zákazníky. Jedním z nich je výrobce a distributor piva Anheuser-Busch InBev, který se již upsal k odběru 800 vozidel. Společnost prozatím však negeneruje žádné zisky. To by se však mělo změnit po vydání již zmíněného elektronického tahače v roce 2021 a tahače s vodíkovým pohonem v roce 2023.

Elektrobaterie vs vodíkové palivové články

Nikola tak jednoznačně vsází na levné vodíkové palivo, s tím že zisky začne generovat až v roce 2024 nebo 2025. Svůj plán chce podobně jako Tesla podpořit i vysokými půjčkami, za které chce vybudovat četnou síť čerpacích stanic s vodíkovým palivem po celém území USA. Při porovnání elektropohonu a vodíkového pohonu má však z určitého pohledu takzvaně navrch právě Nikola. Největším problémem Tesly jsou právě elektrobaterie, které jsou mnohem těžší a brání tak přepravě na dlouhé vzdálenosti. Jednoznačně tak obě ze společností mají svůj potenciál a investice do jejich akcií by investoři nemuseli v budoucnu litovat. Je samozřejmě potřeba to pořádně promyslet a zvážit všechna pro a proti.

Publikováno: 24. 11. 2020

Kategorie: Finance

Autor: Adam