Jak zajet nové auto?

Jak zajet nové auto?

Mezi mnoha řidiči se rozšířil mýtus, že se zbrusu novým autem můžete bez větších omezení a problémů jezdit naplno. Pravda je ovšem diametrálně odlišná. Nové auto ve vás během prvních několika kilometrů může vzbuzovat řadu pochybností, zda jste vůbec koupili dobře. V drtivé většině případů se však nemáte čeho obávat, protože si některé mechanické součástky jednoduše musí sednout na své místo. Dejte svému vozu čas na zaběhnutí, po němž se dostaví uspokojující pocit radosti. Je třeba zůstat trpělivý a prvních několik desítek kilometrů používat při řízení hlavu.

Nejkrásnější první kilometry

Někteří motoristé šíří názor, že prvních několik desítek kilometrů se zbrusu novým autem je nejkrásnějších. Je to ale pravda? Motor je hlučný a žere olej, řazení jde těžko a podvozek je nekomfortní. Jako majitel takového vozu pak pochopitelně zpanikaříte, ale vaše obavy jsou naprosto zbytečné. Vše spočívá pouze ve správném zajetí nového auta, které se bohužel v dnešní době hodně podceňuje.

Abyste si mohli kilometry ještě dlouho užívat, nepodceňujte zamykání řadicí páky. To odradí řadu zlodějů od krádeže vašeho nového vozu, je to dokonce jeden z nejúčinnějších mechanismů zabezpečení auta - ale pouze pokud se používá :-)

Proč zajíždět nové auto

Dříve narození čtenáři si určitě vzpomenou na trpělivé první kilometry u starších vozů, u nichž bylo správné zajíždění motoru a dalších komponent, zásadní pro dlouhodobou životnost. Strojírenská výroba se sice posunula, nicméně fyzikální zákony obejít nejde. Veškeré součástky se totiž musí samotným provozem vyhladit, aby dokonale pasovaly na své místo. Nezáleží na tom, zda se komponenty točí nebo po sobě kloužou, protože si musí najít svou přirozenou dráhu.

Kdy je nové auto zajeté

Zajíždění nového auta je dlouhodobý proces, který rozhodně nebude hotový za týden intenzivního ježdění do práce. Odborníci sice nedokáží nastavit univerzální vzdálenost, protože ta je rozdílná u jednotlivých osobních automobilů, nicméně obecně se auto považuje za zajeté po přibližně 10 tisících km. Vždy však záleží na vašem chování za volantem.

Někteří řidiči jsou schopni za takovou vzdálenost totálně oddělat brzdy, které jsou běžně dimenzovány na 100 tisíc ujetých kilometrů. Místo zajetí brzd tak budete muset do servisu. Výměnu brzdových destiček byste měli vždy přenechat odborníkům, protože se z jednoduchého procesu může během chvíle vyklubat noční můra. Se zatrženými šrouby nebo přidrženým supportem si doma poradíte jen těžko.

Jak probíhá zajetí nového motoru

I když jsou některé moderní motory prakticky nezničitelné, přesto byste měli při jejich zajíždění dodržovat stará a osvědčená strojařská pravidla. Po ujetí potřebného počtu kilometrů pak bude agregát fungovat bezchybně a nebude mít tak vysokou spotřebu oleje. Experti ovšem podotýkají, že zajetí vznětového agregátu bude trvat mnohem delší dobu než zajíždění benzínového motoru. Naftové motory se do optimální kondice dostanou za asi 12 tisíc km. U zážehových agregátů je potřebná vzdálenost přibližně čtvrtinová.

Hlavním zádrhel při zajíždění motoru TSI je správné zaběhnutí pístních kroužků ve válcích. Kolem nedokonale těsnících kroužků se do paliva dostává olej, což zvyšuje spotřebu jak pohonných hmot, tak samotného oleje. Proto je zcela běžné, že během zajíždění nových aut je nutné dolévat olej ve větším množství. Výměna oleje během zajíždění motoru zabere přibližně hodinu. V autorizovaných servisech za ni zaplatíte přibližně 2 000 Kč, zatímco u těch neautorizovaných se běžně dostanete pod hranici 1 000 Kč.

Tip: Pokud se v péči o auta zatím moc neorientujete, prostudujte si i tipy na pravidelnou údržbu auta.

Zajetí nového motoru

Styl jízdy

Pokud si kladete otázku, jak zajet motor, pak věřte, že na tom není nic moc složitého. Studený agregát nenechávejte běžet delší čas na volnoběžné otáčky, ale zahřívejte jej pomalou a plynulou jízdou. Rovnou se rozlučte s vytáčením do vysokých otáček, a to jak u zážehového, tak vznětového motoru, přičemž byste po ujetí asi 1 tisíce kilometrů měli vyměnit olejový filtr. Naprosto zásadní je, abyste střídali tempo jízdy. Díky tomu se jednotlivé komponenty ustálí na svých místech za různých teplot a při nejrůznějších rychlostech. Vyvarujte se všech prudších manévrů, protože ty zajetí nového vozu rozhodně neprospějí.

Zajetí převodovky

Prakticky všechny moderní převodovky jsou vybaveny synchronizací a jednotlivá kolečka jsou vyrobena takřka s dokonalou přesností. Přesto si ovšem celé soustrojí zaslouží trochu času, aby si na sebe ozubená kola zvykla. To se projevuje hlavně v tužším a méně přesném řazení, které může v některých okamžicích působit až nekomfortně.

Zajíždění převodovky

Samostatnou kapitolu dnes tvoří automatické převodovky, které jsou standardně osazovány i do levnějších osobních vozů. Na rozdíl od manuálního řazení zde však změnu kvaltu řídí inteligentní software, který se přizpůsobí vašemu stylu jízdy. Budete-li postupovat stejně jako při zajíždění motoru, dopřejete převodovce dostatek času na optimalizaci fungování. Prvních několik tisíc kilometrů však buďte shovívaví, protože se může stát, že elektronická spojka nebude zabírat plynule a správně.

Pozor na zajíždění brzd

Ne nadarmo se říká, že brzdy jsou jednou z nejdůležitějších součástí moderních automobilů. Zajíždění brzd byste tedy měli věnovat náležitou pozornost. Brzdy vás podrží v každé krizové situaci, nicméně destičky potřebují čas, aby se minimalizovaly vibrace a jejich skřípání. Prvních 200 km brzdy rozhodně nepřetěžujte, protože destičky z výroby dokonale nesedí na kotouče. V krajním případě může dojít k extrémnímu přehřátí těchto komponent a jejich poškození.

Zajíždění brzd

Jak tedy zajet nové brzdy? Prvních několik set kilometrů buďte na brzdovém pedálu hodně citliví a vyvarujte se prudkých zastavení. Kromě toho se snažte vyhnout intenzivnímu zpomalení s vysokou zátěží, například s plným přívěsným vozíkem. Pokud si chcete funkčnost brzd ověřit, najděte si bezpečné místo, kde nebudete pro nikoho nebezpeční. Rozjeďte se na rychlost asi 50 km/h a zkuste opakovaně brzdit. Proces několikrát opakujte, čímž pomůžete brzdovým destičkám dokonale dosednout na kotouče.

Musí se zajíždět i pneumatiky?

Ke každému zbrusu novému vozidlu pochopitelně patří i nové pneumatiky. Zejména na mokré vozovce musíte počítat s tím, že pneumatiky se budou chovat jako byste byli na ledě. Horší přilnavost očekávejte prvních asi 300 km, přičemž potom by měl proces zajetí nových pneumatik pomalu skončit. Se sportovní jízdou byste však měli být obezřetní, i vzhledem k motoru a převodovce.

Zajíždění pneumatik

Během několika prvních kilometrů si pravděpodobně všimnete nepříliš velkého komfortu při jízdě. To je u nového auta naprosto normální. Není nic jednoduššího, než se blíže zaměřit na tlak v jednotlivých pneumatikách. Moderní automobily jsou totiž nafoukány na takzvaný transportní tlak, který je o něco vyšší, než normální provozní tlak. Automobilky k tomuto kroku přistoupily ve snaze o eliminaci tvorby plošek na dlouho stojících vozech. Jakmile s takto nafouknutými pneumatikami vyrazíte na silnice, čeká vás hodně uskákaná a nepohodlná jízda.

Problém správného zajetí nového auta není vůbec složitý. Stačí se řídit osvědčenými a jednoduchými radami, s jejichž pomocí dáte všem komponentům nového vozu dostatek času na optimalizaci funkčnosti.